Modernizacja i rozbudowa dotyczyć będzie głównie dwóch mniejszych scen Teatru. Mała Scena, stanie się wnętrzem o powierzchni 260 m2, jednak przestrzeń będzie można dowolnie aranżować, aby poprawiać kontakt pomiędzy aktorami a widzami.
Nowa Mała Scena przewiduje ok. 220 miejsc czyli o niespełna 100 więcej niż obecnie istniejąca.
Scena Garaż (dawna zaadaptowana pracownia krawiecka) obecnie mieści ok. 45 widzów. Natomiast po modernizacji ta liczba zwiekszy się do ok. 100 widzów.
Ilość miejsc w sali Dużej Sceny Teatru Powszechnego, na tym etapie modernizacji, się nie zmieni. Wymienione zostaną instalacje: wodno-kanalizacyjna, elektryczna, wentylacji i klimatyzacji, centralnego ogrzewania, zmodernizowany zostanie także węzeł cieplny.
Generalnym wykonawcą modernizacji teatru zostało konsorcjum firm Mostostal Warszawa SA, Acciona Infraestructuras SA. Zamawiający zapłaci wykonawcy kwotę ponad 27 mln zł.

i
"Przebudowa Teatru ma na celu jego unowocześnienie jak również rozwiązanie problemów związanych z hałasem. Teatr zostanie poddany kompleksowej modernizacji zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz budynku. Wymieniona zostanie kurtyna szklana, stolarka okienna i ślusarka drzwiowa. Również dobudowana klatka schodowa od frontu ma spowodować eliminację hałasu z zewnątrz. Termoizolacja cieplna budynku także przyczyni się do zmniejszenia hałasu z zewnątrz. Wewnątrz wydzielone zostanie niezależne wejście do Sali Kameralnej i do Sali Garaż. Zostanie również przeprowadzony remont parkingu i dróg dojazdowych." - poinformowała nas Julia Matuszewska, rzecznik prasowy Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.

i
Inwestorem przedsięwzięcia przy ul. Zamoyskiego na warszawskiej Pradze jest m. st. Warszawa. Natomiast inwestorem zastępczym (nadzorującym przebieg inwestycji), działającym w imieniu i na rzecz miasta, jest Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Dokumentacja projektowa powstała w firmie Arhead, która wystratowała w przetargu ogłoszonym jeszcze w lutym 2008 r.
Generalny wykonawca ma obowiązek zakończyć prace remontowe w ciągu 8 miesięcy od dnia podpisania umowy. Najprawdopodobniej będzie to przełom lutego i marca 2010 r. Prace będą prowadzone etapowo.