Są pieniądze na rozbudowę warszawskiego metra
Prawie 2 mld zł przeznaczyła Komisja Europejska na dofinansowanie rozbudowy II linii metra. Pieniądze zostaną przeznaczone na budowę trzech stacji w kierunku zachodnim i trzech w kierunku północno-wschodnim. Dodatkowo za pieniądze z unijnej kasy zakupimy 13 fabrycznie nowych pociągów, rozbudujemy infrastrukturę oraz zaprojektujemy kolejne stacje II linii metra.
Komisja Europejska zatwierdziła unijny wkład finansowy na rzecz projektu budowy II linii metra w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dokładna kwota to 432 250 581,06 euro czyli przy aktualnym kursie euro ok. 2 mld złotych.
Pieniędzy wystarczy rozbudowę II linii metra o sześć stacji, a także na rozbudowę infrastruktury na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz zakup 13 pociągów, które obsłużą obie linie stołecznego metra. Ruszą też prace projektowe kolejnych stacji.
Budowa tych sześciu stacji już trwa. W kierunku wschodnim ruszyła od długiego weekendu majowego 2016. Wykonawcą jest Astaldi S.p.A. z Włoch, która wybuduje 3,12 km trasy za około 1 mld 67 mln zł brutto.
Przypomnijmy przebieg trasy i nazwy stacji. Początek za stacją Dworzec Wileński, koniec przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada. To stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Stacje: Szwedzka (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Szwedzkiej; Targówek (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego oraz Trocka (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
W kierunku zachodnim, z Ronda Daszyńskiego powstaje około 3,4 km podziemnej kolei. Tu buduje turecka firma Gülermak. Wykonawca wycenił prace na 1 mld 148 mln zł brutto.
Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.
Metro warszawskie to najszybszy i najsprawniejszy środek transportu. Jego pierwszą linię oddano do użytku w październiku 2008. Dziś tą trasą jeździ około 500 tys. pasażerów dziennie. II linia, która działa od 8 marca 2015 transportuje około 140 tys. osób. Linie przecinają się na stacji przesiadkowej Świętokrzyska. Po rozbudowie II linii w kierunku Targówka i Bemowa, metro będzie najszybszym i najwygodniejszym połączeniem tych dzielnic z centrum miasta, a po przesiadce na stacji Świętokrzyska z częścią lewobrzeżnej Warszawy.