S16 z obwodnicą Mrągowa. Znamy oferty nowego przetargu na warmińsko-mazurski odcinek S16

2019-11-19 17:10
To już użytkowana S16 na Warmii i Mazurach
Autor: GDDKiA To już użytkowana S16 na Warmii i Mazurach

Budowa S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa ma już kilkuletnią historię. Przygotowanie dokumentacji tej inwestycji sięga roku 2016. Potem nie rozstrzygnięto pierwszego przetargu na projekt i budowę. Dopiero drugi przetarg, w którym oferty poznano 15 listopada 2019, być może przyniesie pozytywne rozstrzygnięcie. Sprawdź, o ile milionów złotych w przypadku niewielkiego odcinka drogi ekspresowej S16, oferty wykonawców przewyższają budżet GDDKiA.

Oferty w ponownym przetargu nieograniczonym na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo otwarto 15 listopada 2019. Było siedmiu chętnych. Najniższą cenę 619,5 mln zł zaproponowała firma Polbud-Pomorze. Dodajmy, że pozostałe oferty wyniosły (w zaokrągleniu): Budimex 643, 5 mln, konsorcjum NDI sp. z o.o. i NDI SA 648 mln konsorcjum firm Metrostav Polska i Metrostav (Czechy) 683,5 mln, konsorcjum Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA i MIRBUD 692,7 mln, najdrożej zadanie wyceniła POLAQUA 869,6 mln. Kosztorys GDDKiA na tę inwestycję wynosi ok. 616,6 mln zł, która będzie teraz weryfikować oferty. Najważniejsza jest oczywiście cena (biorąc pod uwagę możliwości finansowe GDDKiA), bo pozostałe kryteria oceny ofert (przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze) wydają się dla tej budowy drugoplanowe. Niestety, to częsty zabieg w przetargach, jakby na siłę GDDKiA chciała udowodnić, że nie liczy się tylko cena.   

Dodajmy, że poprzedni przetarg unieważniono, bo wszystkie oferty przewyższały znacznie zaplanowany budżet na ten odcinek S16. Wynosił wówczas 604 970 252 zł, natomiast cena oferty najkorzystniejszej wyniosła 708 648 065 zł. natomiast zamierzaliśmy przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia kwotę 604 970 252,08 zł.

Droga ekspresowa S16 na odcinku Borki Wielkie - Mrągowo
Autor: GDDKiA Droga ekspresowa na odcinku Borki Wielkie - Mrągowo to tylko niewielki fragment S16 na Warmii i Mazurach

S16 odcinek Borki Wielkie - Mrągowo w budowie od...

S16 to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur na linii wschód – zachód. Kolejny projektowany etap rozbudowy drogi przewiduje powstanie trasy długość około 16 km, w tym ok. 13 km w ciągu S16. Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach realizacji powstaną trzy węzły drogowe – Sorkwity, Bagienice i Mrągowo i tylko one dadzą dostęp do drogi ekspresowej. Realizacja robót budowlanych planowana jest na lata 2020-2023.

W archiwum naszych informacji znaleźliśmy ogłoszenie o przetargu na wykonanie dokumentacji dla tego odcinka drogi ekspresowej S16. Termin składania ofert był wyznaczony na 13 września 2016. Jednocześnie trwał przetarg na wykonanie koncepcji programowej budowy tej drogi. Wyłoniony wykonawca będzie miał 15 miesięcy na zrealizowanie zadania. Kolejnym etapem były wspomniane dwa przetargi na wykonawcę w formule „projektuj i buduj”, z których pierwszy miał być ogłoszony na początku roku 2018. 

S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo jest też przykładem na to, ile może trwać budowa drogi począwszy od koncepcji i dokumentacji do zakończenia budowy (a to też jeszcze może się zmienić) – w tym przypadku 8 lat...

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej