Powstanie tunel pod Bałtykiem. Najdłuższy na świecie!

2023-01-12 13:15
tunel pod Bałtykiem
Autor: FinEst Bay Powstanie tunel kolejowy pod Bałtykiem, najdłuższy taki na świecie

Tunel pod Bałtykiem połączy dwie europejskie stolice Helsinki i Tallin. Tunel pod Bałtykiem będzie tunelem kolejowym długości 100 km. Tym samym ustanowi rekord - będzie najdłuższym podwodnym tunelem na świecie. Aktualnie tunel pod Bałtykiem jest jeszcze w fazie projektu.

Spis treści

  1. Tunelem pod Bałtykiem w 30 min zamiast 2 godzin
  2. Budowa tunelu Helsinki-Tallin
  3. Najdłuższe tunele na świecie

Nad projektem tunelu pod Bałtykiem Tallin-Helsinki pracuje spółka FinEst Bay Area Development - jej udziałowcem jest fiński przedsiębiorca Peter Vesterbacka, który odpowiada również między innymi za stworzenie gry Angry Birds. Tunel będzie również integrował Finlandię ze standardową europejską siecią kolejową. Dzięki temu będzie połączona także z Polską. Według szacunków budowa tunelu będzie kosztowała od 15-20 mld euro.

Tunelem pod Bałtykiem w 30 min zamiast 2 godzin

Aktualnie trasa przez Bałtyk obsługiwana jest przez promy i statki pasażerskie. Podróż trwa 2-3 godziny. Powstanie tunelu miałoby skrócić tę podróż do 30 minut. To ogromny postęp, który dla samej oszczędności czasu jest warty inwestycji.

Budowa tunelu Helsinki-Tallin

Budowa tunelu pod Bałtykiem została zainicjowana w ramach fińsko-estońskiego projektu FinEst Link, który jest częściowo finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt jest prowadzony przez Radę Regionalną Helsinki-Uusimaa we współpracy z miastami Helsinki i Tallin, okręgiem Harju, Fińską Agencją Transportu (FTA) oraz estońskim ministerstwem gospodarki i komunikacji.

Każdego roku Zatokę Fińską przemierza ponad 8 mln osób. Szacuje się, że dzięki inwestycji do 2023 ruch pasażerski na tej trasie wzrośnie do 30 mln.

Najdłuższe tunele na świecie

W tej chwili najdłuższym podmorskim tunelem kolejowym na świecie jest tunel pod cieśniną Tsugaru, łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Jego długość wynosi około 54 km, z czego 23,3 km znajduje się pod dnem morza. Koszt budowy wyniósł ok. 7 mld dolarów.

Kanał pod najwęższą częścią kanału La Manche jest krótszy (50,5 km), ale sama część pod dnem morskim ma długość 38 km.

Źródło: PAP

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej