Ponad stuletni dworzec w Jastrzębiu odzyskał historyczne piękno
Dworzec Jastrząb w grudniu został otwarty dla podróżnych. Pochodzący z 1917 roku dworzec i jego najbliższe otoczenie przeszły gruntowną przebudowę. Dawny wygląd odzyskały elewacja pomalowana na bladoszary kolor z jasnymi detalami architektonicznymi, a także jasnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawostką w architekturze dworca jest wykusz od strony peronów i loggia z ażurową balustradą.
Zmodernizowany historyczny dworzec ma ułatwić pasażerom podróżowanie koleją do Radomia i Skarżyska-Kamiennej. Dworze w Jastrzębiu zrewitalizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, na który na modernizację blisko 200 dworców polski rząd przeznaczył do 2023 r. ponad 2,8 mld zł. Jest to dziewiąty dworzec w województwie mazowieckim zrewitalizowany w ramach tego programu.
Jak się zmienił dworzec w Jastrzębiu?
Dawny wygląd odzyskały elewacja pomalowana na bladoszary kolor z jasnymi detalami architektonicznymi, a także jasnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawostką w architekturze dworca jest wykusz od strony peronów i loggia z ażurową balustradą, natomiast nowością są podświetlane napisy z nazwą stacji i napisem dworzec kolejowy.
Przebudowa zmieniła również wnętrze dworca Jastrząb. Jest ono utrzymane w jasnej kolorystyce. W holu, który jest jednocześnie poczekalnią, podróżni znajdą ławki, kosze, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze mieszczą się również toalety oraz niewielkie pomieszczenie na wynajem. Piętro budynku przeznaczono na pomieszczenia techniczne.
Zlikwidowano bariery architektoniczne i wprowadzono szereg nowych rozwiązań ułatwiającym korzystanie z niego osobom z niepełnosprawnościami. Wśród nich m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące. Poprawiło się bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
W budynku i jego otoczeniu zamontowano energooszczędne oświetlenie. Zredukowano również straty ciepła poprzez wymianę okien i drzwi. Za pracę urządzeń i instalacji w budynku odpowiada system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), który optymalizuje również zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
Zmieniło się również najbliższe otoczenie budynku. Wyburzono budynki gospodarcze. Powstały nowe chodniki, droga dojazdowa oraz miejsca parkingowe (w tym stanowiska dla osób z niepełnosprawnościami), a także strefa kiss&ride. W sąsiedztwie dworca uporządkowano również zieleń, a także zamontowano nowe ławki, kosze oraz wybudowano wiatę rowerową.
Dworzec Jastrząb - dane o inwestycji
- Nazwa inwestycji: Modernizacja dworca kolejowego Jastrząb
- Lokalizacja: Lipienice, gmina Jastrząb, powiat szydłowiecki, woj. mazowieckie
- Inwestor: Polskie Koleje Państwowe SA
- Projekt: pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic
- Generalny wykonawca: Krobel Sp. z o.o. ze Starachowic
- Koszt inwestycji: nieco ponad 8 mln zł brutto
Źródło: materiały prasowe PKP SA