Polskie autostrady i drogi ekspresowe

2007-06-08 13:59

Rada Ministrów zaakceptowała Informację o harmonogramie budowy autostrad i dróg ekspresowych na lata 2004-2006 i lata kolejne. W 2005 r. zostaną oddane do eksploatacji 122 km autostrad i 41,4 km dróg ekspresowych.

Informacja zawiera dane na temat postępu prac przygotowawczych i budowlanych na wszystkich odcinkach autostrad i dróg ekspresowych na koniec kwietnia 2005 r.
Obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy pierwszego odcinka autostrady "A-1" Gdańsk-Nowe Marzy (91 km). Jednocześnie prowadzone są negocjacje z firmą Gdańsk Transport Company na kolejny odcinek Nowe Marzy-Toruń (61 km). Trwają także negocjacje na temat zamknięcia finansowego dla odcinka Nowy Tomyśl-Świecko (105 km) autostrady "A-2" z firmą Autostrada Wielkopolska. Budowany jest odcinek "A-2" pomiędzy Koninem a Strykowem koło Łodzi (103 km). Budowa ma się zakończyć w listopadzie 2005 roku.
Trwają negocjacje z firmami Stalexport Autostrada Śląska i Autostrada Południe nad umową o eksploatację wybudowanego odcinka "A-4" Wrocław-Katowice (143 km). Budowa tej autostrady jest realizowana na trzech odcinkach: Legnica-Wrocław, Krzywa-Wrocław i Kleszczów-Sośnica (łączna długość - 111 km).
Trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy robót budowlanych dla odcinka "A-6" Klucz-Kijewo (8 km). W eksploatacji jest 20 km tej autostrady. Po zakończeniu budowy odcinka Klucz-Kijewo powstanie autostradowe połączenie Szczecina z siecią autostrad niemieckich.
Trwa budowa jezdni północnej do istniejącej drogi krajowej nr 18 na odcinku Olszyna-Golnice (70 km). Prace potrwają do końca 2006 roku, a obie jezdnie tej drogi zostaną dostosowane do standardu autostrady. W 2005 r. zostaną oddane do eksploatacji 122 km autostrad, a 547 km będzie w budowie. W tym samym czasie przybędzie 41,4 km dróg ekspresowych, a 259,9 km tych dróg będzie w trakcie budowy.
Jan Ryszard Kurylczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy dróg krajowych i autostrad, podkreśla znaczenie dwóch odcinków: - Nowy Tomyśl - Świecko po raz pierwszy łączy autostradę Polski z autostradami dawnymi państw zachodnich, obecnie unijnych i będziemy mieli wjazd bezpośredni na tę autostradę.
Natomiast odcinek Gdańsk-Nowe Marzy i rozpoczęcie A1 jest ważne o tyle, że w przyszłości może odblokować porty Gdańska i Gdyni, co spowoduje przekazywanie towarów szczególnie z tych krajów, które nie mają dostępu do morza (myślę tu o Czechach, Słowacji i Węgrzech), bowiem te kraje dzisiaj wysyłają do innych portów, a wówczas skróci się droga do naszych portów o ok. 400 km.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej