Podpisano umowę na budowę mostu w Toruniu
Konsorcjum firm Strabag sp. z o.o., Strabag AG i Hermann Kirchner Polska sp. z o.o. wybuduje nowy most dla Torunia. Wartość kontraktu wynosi 548,6 mln zł. Prace, które rozpoczną się jesienią 2010 r. mają zostać zakończone w ciągu 32 miesięcy.
Prace obejmą budowę dwóch pasów ruchu w każdą stronę, drogi dojazdowe, drogę dla pieszych i ścieżkę rowerową, jak również odnowienie i przemieszczenie kilku ulic i budowę kilku wiaduktów i estakad nad ulicami, torami i terenami zielonymi. Trzy największe wiadukty będą miały długość odpowiednio 830 m, 600 m i 300 m. Sam most na Wiśle, o długości 540 m, jest połączeniem o znaczeniu historycznym ze względu na rosnące natężenie ruchu kołowego w Toruniu. Łącznie w ramach projektu zostanie zbudowanych ponad 4000 m mostów, wiaduktów i innych obiektów inżynieryjnych.
Prezes zarządu firmy Strabag - Alfred Watzl podkreślał w swoim przemówieniu, że jego przedsiębiorstwo, z ponad 170-letnią tradycją w branży budowlanej, jest doskonale przygotowane do realizacji tej inwestycji. Zadeklarował, że nie będzie żadnych problemów z terminowym wykonaniem kontraktu.
Całkowita wartość projektu wynosi ponad 753 mln zł, w tym ponad 327 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, miasto wyłoży kwotę w wysokości niemal 426 mln zł.
Podpisanie umowy na budowę mostu dla Torunia to jedno z najważniejszych wydarzeń ostatnich lat. Zawarcie kontraktu zwieńczyło sześcioletnie przygotowania do największej miejskiej inwestycji, nazwanej już inwestycją stulecia.
Podstawowe dane techniczne nowego mostu:
- długość trasy - 4100 m,
- przekrój - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu,
- pełna infrastruktura: zatoki autobusowe, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie, odwodnienie;
- węzły i skrzyżowania:
- plac Daszyńskiego, węzeł trzypoziomowy,
- ulica Rypińska,
- ulica Lipnowska,
- rondo na ulicy Łódzkiej,
- obiekty inżynierskie:
- most o długości dł. 540 m - dwa przęsła łukowe po 270 m każde, konstrukcja stalowa, jedna podpora - na wyspie centralnej w nurcie rzeki,
- estakady na terenach zalewowych: nad ulicą Winnica 600 m, nad ulicą Rudacką 830m,
- estakada relacji ulica Żółkiewskiego - Szosa Lubicka 300 m,
- tunel w ciągu ulicy Wschodniej pod Placem Daszyńskiego 120 m,
- wiadukt nad torem kolejowym o rozpiętości 110 m,
- przejście podziemne pod trasą w ciągu ulicy Rypińskiej,
- drogi serwisowe obsługujące tereny w otoczeniu - 2000 m.