PLP PLK: STRABAG i KZA zmodernizują krakowską linię kolejową
Do kwietnia 2021 roku ma zakończyć się modernizacja 20-kilometrowego fragmentu linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Wykonawcą będzie konsorcjum firm STRABAG oraz Krakowskie Zakłady Automatyki. Wartość inwestycji to 958 mln zł netto.
W ramach kontraktu powstanie nowa Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA). Aby zwiększyc przepustowość linii wybudowane zostaną dwa dodatkowe tory kolejowe między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz jeden dodatkowy tor do Bieżanowa. Powstaną też dwa kolejne przystanki. Pierwszy na Grzegórzkach w rejonie ul. Kopernika, ma być największym węzłem przesiadkowym w centrum Krakowa. Drugi zaplanowano przy ul. Złocieniowej na obrzeżach miasta.
W ramach inwestycji konsorcjum wybuduje dwa mosty kolejowe na Wiśle długości 234 m oraz 227 m. Powstaną one w rejonie ulic Dietla i Grzegórzeckiej. Przebudowane będą też cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów. Wszystkie zostaną wyposażone w elementy małej architektury oraz system informacji pasażerskiej.
Ponadto konsorcjum zmodernizuje linie kolejowe nr 133 i 91 długości 20 km na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.