Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego oddana do użytku - na razie po jednym pasie
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego od 29 listopada jest przejezdna. Kierowcy mają do dyspozycji ok. 9,6 km nowej trasy, co prawda na razie po jednym pasie w każdym kierunku. Cała obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma być gotowa pod koniec 2022.
Spis treści
- O obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
- Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w liczbach
- Jak przebiega obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - mapa
- Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - kalendarium
O obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
Budowa obwodnicy rozpoczęła się wiosną 2019 r. Jesienią 2020 r. GDDKiA podpisała z wykonawcą aneks do umowy, którego przedmiotem jest budowa drugiej nitki obwodnicy. Cała obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma być gotowa w ostatnim kwartale 2022 r. Pierwotnie budowa drugiej jezdni planowana była na lata 2025-2026, a podpisanie aneksu z obecnym wykonawcą pozwoli przyspieszyć udostępnienie pełnego przekroju trasy o co najmniej 3 lata.
W ramach inwestycji powstało 14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Wybudowane również zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i węzeł Tomaszów Lubelski Południe na włączeniu do DK17.
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w liczbach
- Długość obwodnicy - ok. 9,6 km
- Długość drugiej jezdni między węzłami - ok. 5,4 km
- Koszt budowy dwóch jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) - ok. 365 mln zł
- Koszt budowy drugiej jezdni (wraz z pracami przygotowawczymi i nadzorem) - ok. 77 mln zł
- Dofinansowanie z UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) - ok. 140 mln zł
Jak przebiega obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - mapa
Obwodnica przebiega po wschodniej stronie Tomaszowa Lubelskiego. Pierwsza nitka przejmie ruch tranzytowy, w tym m. in. ciężarówki jadące w kierunku Hrebennego czy Zamościa, a także część ruchu lokalnego. Zgodnie z ostatnim badaniem w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21, przez Tomaszów Lubelski przejeżdża ok. 18 tys. pojazdów w ciągu doby.
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - kalendarium
październik 2007 r. - wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
marzec 2008 r. - warunki dla decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
maj 2008 r. - Lubelski Urząd Wojewódzki wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
kwiecień 2009 r. - decyzję o ustaleniu lokalizacji obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
marzec 2010 r. - wystąpienie do Wojewody Lubelskiego o wydanie pozwolenia na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
marzec 2010 r. - Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia
wrzesień 2010 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie wydaje postanowienie uzgadniające realizację przedsięwzięcia i określił jego warunki
grudzień 2010 r. - pozwolenie na budowę
wrzesień 2015 r. - przetarg na wyłonienie wykonawcy
listopad 2017 r. - podpisanie umowę na realizację inwestycji (wykonawca: Mota-Engil Central Europe)
marzec 2019 r. - rozpoczęcie prac przy budowie obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
wrzesień2020 r. - podpisanie aneksu do umowy na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, którego przedmiotem było zaprojektowanie i budowa drugiej jezdni. Wartość zamówienia uzupełniającego to ok. 74 mln zł
październik 2021 r. - uzyskanie zamiennego pozwolenia na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Rozpoczęcie prac przy budowie drugiej jezdni
29 listopada 2021 r. - udostępnienie kierowcom lewej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu