Nowy Dworzec Zachodni Warszawa dopiero na półmetku. Kiedy zakończy się remont Warszawy Zachodniej?

2022-10-31 9:39
dworzec Warszawa Zachodnia
Autor: Twitter/PKP PLK Modernizacja Dworca Warszawa Zachodnia z opóźnieniem

Dworzec Zachodni w Warszawie będzie największym węzłem przesiadkowym w Polsce. Modernizacja Dworca Zachodniego w Warszawie miała się zakończyć na 2023 roku. Niestety, trwająca od ponad dwóch lat rozbudowa Dworca Zachodniego ma opóźnienie. Kolejarze ogłosili, że zaawansowanie prac sięga zaledwie 56%. Kiedy będziemy mieć nowy Dworzec Zachodni w Warszawie?

Spis treści

  1. Warszawa Zachodnia strategiczną stacją w Polsce
  2. Remont Dworca Zachodniego - aktualności
  3. Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna
  4. Dworzec Zachodni - wizualizacje
  5. Kiedy koniec modernizacji Dworca Zachodniego?
  6. Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim

Bardzo długo Dworzec Zachodni raczej odstraszał niż zachęcał do podróżowania. Co prawda, obiekt przeszedł częściowy lifting przed Euro 2012, ale niewiele to zmieniło. Podróżni nadal mokli na peronach, a sam dworzec był ciemnym, ciasnym i przygnębiającym tunelem pod torami. Ma się to jednak zmienić w najbliższych latach. Trwające prace modernizacyjne obejmują poszerzenie istniejącego tunelu i wydłużenie go do peronu linii obwodowej. W ramach przedsięwzięcia mają powstać także nowe perony, zmodernizowana zostanie też hala dworcowa. Dzięki temu mieszkańcy Warszawy i przyjezdni w wygodny sposób dotrą komunikacją miejską na dworzec, skąd będą mogli udać się w dalszą podróż pociągiem.

Przypomnijmy, że przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wykonawcy inwestycji - Budimeksu, w lipcu 2020 podpisali umowę o łącznej wartości prawie 2,4 mld zł (netto trochę ponad 1,9 mld zł) na przebudowę Dworca Zachodniego.

Warszawa Zachodnia strategiczną stacją w Polsce

Warszawa Zachodnia to strategiczna pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce, z której codziennie korzysta około 60 tysięcy osób, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać i według najnowszych prognoz ma osiągnąć poziom 120 tysięcy do roku 2030.

Dworzec Zachodni w Warszawie
Autor: Budimex Dworzec Zachodni w Warszawie w trakcie modernizacji

Remont Dworca Zachodniego - aktualności

Od 24 października zamknięty jest peron 5. Spółka PKP PLK uprzedza, że część pociągów będzie teraz jeździć przez stację Warszawa Gdańska. Oznacza to również zmiany dla pasażerów, którzy chcą się przedostać od strony Al. Jerozolimskich do peronów 6-8, czy 9 od strony Woli. Pasażerowie ci najpierw muszą się dostać przejściem podziemnym na peron 4, z którego muszą się wspiąć na kładkę. Trzeba wiedzieć, że nigdzie nie ma wind, co też jest sporym utrudnieniem. Tylko od strony Woli można skorzystać z pochylni prowadzącej do kładki z pętli autobusów linii 103.

Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna

Po zakończeniu inwestycji całkowicie zmieni się tunel dla pieszych pod torami. Zostanie znacząco poszerzony, aktualnie ma 8 m, finalnie będzie miał szerokość 62 m i długość 200 m. Na tej ogromnej części podziemnej Dworca Zachodniego znajdą się kasy, kawiarnie, sklepy i punkty usługowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaprojektowano przestronne windy, którymi z łatwością zjedziemy na perony z rowerem czy wózkiem. Ponadto na każdy peron będą prowadziły dwa ciągi schodów ruchomych oraz zwykłe schody. Nad peronami w końcu pojawi się ogromne zadaszenie ze świetlikami, które będzie chronić pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi. W nowej hali peronowej zaprojektowano świetliki, dzięki którym podziemna przestrzeń będzie doświetlona naturalnym światłem. 

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia będzie dofinansowana w ramach projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" realizowanego z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec Zachodni - wizualizacje

Projekt Dworca zachodniego opracowała pracownia DWAA Architekci. Wizualizacje nowego węzła przesiadkowego robią wrażenie.

Kiedy koniec modernizacji Dworca Zachodniego?

Dworzec Zachodni miał być gotowy jeszcze w tym roku. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła, że remont dworca ma kilkumiesięczne opóźnienie i przedłuży się do przełomu 2023/24. Ten termin jednak nie jest realny. Inwestycja jest zaawansowana w zaledwie 53%.

Do przebudowy i zadaszenia zostały jeszcze wszystkie perony, na których zatrzymują się pociągi aglomeracyjne (SKM i Koleje Mazowieckie): drugi, trzeci, czwarty, a także pierwszy dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W 2023, w czasie ich zamknięcia, trzeba się spodziewać nowy utrudnień.

Budimex będzie jeszcze stawiał nowy budynek dworca od strony Woli.

To będzie pierwsza część modernizacji linii średnicowej, obejmująca również remont tunelu i rozkopanie centrum miasta w rejonie Pałacu Kultury oraz remont Dworca Wschodniego. Koniec tych wszystkich prac przewidziany jest na 2027.

Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim

Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem Warszawa Zachodnia. Pod stacją powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce i to chyba najbardziej efektowna część przebudowy. Łączna długość tras na linii Warszawa Zachodnia-Wilanów przekroczy 12 km, w ich ciągu powstanie 49 peronów.

Nowa linia tramwajowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Powstaną również dwa odgałęzienia: w ciągu ul. Gagarina na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu modernizacji Dworca Zachodniego trasa tramwajowa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, na początek przez ul. Krzyżanowskiego, a potem Ordona. Tramwaje dotrą do Dworca Zachodniego specjalnym tunelem, który zostanie wybudowany pod Al. Jerozolimskimi i peronami PKP. Tę część inwestycji, wartą ok. 170 mln zł, mają sfinansować Tramwaje Warszawskie.

Finalnie z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowe osiedla na Odolanach na Bemowo.

Nowa Zachodnia ma być zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje Taxi i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów. Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Trasa Tramwajowa - Dworzec Zachodni
Autor: Tramwaje Warszawskie Trasa tramwajowa stacja Warszawa Zachodnia
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej