Most między Gniewem, a Kwidzynem
14 października br. wmurowano akty erekcyjne pod budowę mostu na Wiśle, pomiędzy Kwidzynem a Gniewem. Koszt inwestycji wyniesie 400 milionów złotych, dlatego projekt powinien być dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Na razie prace będą się koncentrować na przygotowaniu budowy mostu i staraniach o wsparcie finansowe inwestycji. Za 25 milionów złotych wykupione zostaną grunty od rolników oraz wykonane drogi dojazdowe do mostu w okolicach Kwidzyna i Opalenia. Dokumentacja na odcinek dróg dojazdowych jest już gotowa, do końca roku powstaną pozostałe dokumentacje na odcinki drogowe i mostowe. W przygotowaniu jest tzw. studium wykonalności całej inwestycji.
Most jest w Kwidzynie komunikacyjną koniecznością. Połączenie miasta z drogą krajową nr 1 i przyszłą autostradą A1 jest niezbędne (tylko w ubiegłym roku przez miasto przyjechało 18 tysięcy tirów). Most ma wypełnić lukę mostową pomiędzy Tczewem a Grudziądzem. Od 1909 do 1928 roku istniał most w okolicach Opalenia. Potem go rozebrano i przeniesiono do Torunia. W 1939 roku powstał most pontonowy, który istniał do roku 1947, kiedy zniszczyły go lody spływające Wisłą. Nowy most ma być budowany w trzech etapach: A, B i C. A - to most środkowy i estakady dojazdowe, długości 2,9 km. W tym most zajmuje 1,9 km. Odcinki B - to drogi dojazdowe po stronie Kwidzyna i C - połączenie z drogą nr 1 w powiecie tczewskim.