Łódź Fabryczna. Projekt i budowa

2016-07-18 14:29
Dworzec Łódź Fabryczna – główna konstrukcja stalowa
Autor: www.nlf-b2.pl Dworzec Łódź Fabryczna – główna konstrukcja stalowa

Dworzec kolejowy Łódź Fabryczna opisują projektanci.

Nowy dworzec kolejowy

Podstawowym problemem była konieczność tworzenia architektury na styku kilkunastu dziedzin branżowych (w tym takich jak projektowanie fundamentów głębokich, konstrukcje podtorowe, projektowanie linii torowych, trakcji kolejowych, sterowanie ruchem kolejowym, projektowanie dróg i obiektów inżynierskich, kształtowanie krajobrazu) oraz wykorzystanie wiedzy specjalistycznej w takich formach, jak doradztwo przeciwpożarowe, tworzenie scenariuszy pożarowych i symulacji oddymiania, analiza drgań podłoża gruntowego i emisji hałasu, ocena oddziaływania na środowisko, dokumentacja hydrogeologiczna (w tym analiza tzw. efektu tamy), odstępstwa od przepisów budowlanych. Jakość przyjętych rozwiązań bazuje na koordynacji wszystkich tych działań.

Projekt zagospodarowania

Wielozadaniowość jest stale odczuwalna także w projektowaniu zagospodarowania terenu, które wymagało wielu kompromisowych decyzji. To zrozumiałe, zwłaszcza, że rozległe przestrzenie dla pieszych leżące bezpośrednio na stropie dworca przenikają się z funkcjami drogowymi.

Nowa inwestycja: konstrukcja

Dworzec, tunel oraz inne elementy komunikacyjne to obiekty żelbetowe, w większości monolityczne. Na komorę startową dworca, od której rozpoczęto budowę, składają się głębokie ściany szczelinowe o grubości 1-1,2 m, barety (odcinkowe podpory wewnętrzne szczelinowe 1 x 2,8 m), a następnie płyta stropowa na poziomie - 8 m. Wybranie gruntu spod stropu, ułożenie hydroizolacyjnych mat bentonitowych na podłożu rodzimym oraz wykonanie na nich żelbetowej płyty dennej – to podstawowe roboty inicjujące formę obiektu. W sposób analogiczny realizowano osobno konstrukcję dwunawowego tunelu dojazdowego o długości ok. 1700 m, rozstrzygając jednocześnie sposoby jego budowy pod posadowieniem dwóch istniejących wiaduktów. Wewnętrzne podpory górnej płyty stropowej (monolitycznej w osiach 4-15, a w osiach 15-36 z płyt prefabrykowanych, zmonolityzowanych płytą nadbetonu) stanowią już słupy żelbetowe, z których największy to 2,1 x 1 m (dworzec) oraz 1 x 1 m (garaż). Następnie zrealizowano konstrukcje uzupełniające (szyby windowe, klatki schodowe, pochylnie, ściany i stropy pomieszczeń, repliki starego dworca itp.). Wykonano też wyróżniające dworzec konstrukcje świetlików z rur stalowych ze ściągami oraz stalową konstrukcję elewacji kurtynowej, a także konstrukcje towarzyszące (mury oporowe, wyrzutnie wentylacyjne, pomosty, schody zewnętrzne itp.)....

Pełny tekst artykułu ukazał się w miesięczniku Architektura-murator nr 6/ 2015, s. 110 (dział Warsztat)

Autorzy:
Magdalena Federowicz-Boule (WA PW i UDM w Michigan), współwłaścicielka pracowni architektoniczno-inżynieryjnej Tremend
Mariusz Szefer (WBL PK), rzeczoznawca budowlany o specjalności konstrukcje żelbetowe i metalowe.
Anna Tomaszewska (WA PW), wraz z Tomaszem Tomaszewskim prowadzi FBT Pracownię Architektury i Urbanistyki.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej