Kraśnik z obwodnicą

2010-11-10 14:11
Obwodnica Kraśnika
Autor: GDDKiA Obwodnica Kraśnika

Od rozpoczęcia budowy minęło półtora roku i już od 9 listopada otwarta jest, omijająca centrum miasta, obwodnica Kraśnika w ciągu drogi krajowej nr 74. Budowa obwodnicy jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Prace przy budowie trasy długości 5,3 km rozpoczęły się w kwietniu 2009 r. Zgodnie z projektem obejmowały budowę jednojezdniowej drogi klasy GP, z czego na odcinku o długości 3,2 km jezdnia ma trzy pasy ruchu w układzie 2+1 umożliwiając bezpieczne wyprzedzanie.
Obwodnica omija Kraśnik od południa. Przechodzi nad lessowymi wąwozami co sprawiło konieczność wybudowania dwóch estakad. Pierwsza ma blisko 200 m długości (jezdnia położona jest 32 m nad dnem wąwozu), druga mierzy 60 metrów. Nad obwodnicą rozciąga się 66 metrowej długości wiadukt w ciągu drogi powiatowej, a na trasie jest jeszcze 56 metrowej długości tunel pod drogą gminną. Inwestycja obejmowała także budowę dróg dojazdowych obsługujących ruch lokalny, czterech przejazdów pod główną trasą w ciągu dróg lokalnych, przepustów na rzekach oraz ronda na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Przemysłową i Janowską.

Do tej pory droga krajowa nr 74 przechodziła przez centrum Kraśnika, a ruch ciężkich pojazdów powodował nadmierny hałas i drgania. Do tego liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych wydłużały czas przejazdu. Po otwarciu obwodnica przejmie ruch tranzytowy na kierunku Kielce – Lublin, a także Kielce – Rzeszów. Zmniejszenie ilości przejeżdżających przez centrum miasta samochodów, szczególnie ciężarowych z przyczepami, wpłynie korzystnie na stan bezpieczeństwa, zmniejszy uciążliwości wynikające z emisji spalin, dźwięku i drgań.

Projekt obwodnicy Kraśnika przygotowało konsorcjum firm: DrogMost Lubelski (lider) i Dro-Konsult. Prace wykonawcze prowadził Budimex, a nadzór inwestorski pełniła firma ECM Group Polska.
Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi  ok. 115,5 mln zł, z czego maksymalna wartość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to ok. 105 mln zł.
W przyszłości obwodnica Kraśnika zyska połączenie z planowaną drogą ekspresową S19.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej