Kolej linowa na Szyndzielnię - stacja przeszła modernizację. Co się zmieniło na Szyndzielni?

2022-09-16 17:48
Kolej linowa Szyndzielnia
Autor: kolej-szyndzielnia.pl Na szczyt Szyndzielni prowadzi nowoczesna kolej linowa o długości 1810 m

Droga na Szyndzielnię w Bielsku-Białej będzie bezpieczniejsza dla pieszych i rowerzystów. Poszerzana jest jezdnia prowadząca do stacji, a chodnik ma mieć 3,5 m szerokości. Wkrótce ma się też zakończyć modernizacja dolnej stacji kolei gondolowej na Szyndzielnię. Otwarcie zmodernizowanej stacji kolei linowej na Szyndzielnię już w październiku.

Co się zmieni na Szyndzielni

Rozpoczęta na jesieni 2021 roku inwestycja na Szyndzielni ma poprawić infrastrukturę drogową w tym uczęszczanym przez turystów rejonie a tym samym bezpieczeństwo i komfort. Rozbudowana została pętla autobusowa, zatoki wiat przystankowych, powstał deptak dla pieszych i rowerzystów.

Ponieważ droga znajduje się w pobliżu Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego, dojazd do kolejki jest możliwy wyłącznie miejską komunikacją autobusową, a ruch samochodowy ogranicza się do pojazdów mieszkańców, taksówek, osób niepełnosprawnych, służb miejskich i państwowych oraz gości posesji znajdujących się na wskazanym odcinku. W ramach prowadzonej inwestycji poszerzono ten dojazd do 4,5 m.

Zmianom towarzyszy modernizacja dolnej stacji kolei linowej na Szyndzielnię, gdzie wygospodarowano osobną przestrzeń przeznaczoną na spotkania wycieczek, wydzielono obszar dla niepełnosprawnych oraz zbudowano serwis i myjnię dla rowerów.

Jak podaje Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej, dobiegają końca prace w Alei Armii Krajowej na jej ponadkilometrowym, końcowym odcinku od ronda gen. Fieldorfa „Nila” do dolnej stacji kolejki na Szyndzielnię. To porośnięte lasami bukowymi wzniesienie o wysokości 1026 m n.p.m. jest jednym z najważniejszych celów turystycznych w Beskidzie Śląskim i główną atrakcją Bielska-Białej.

Kolejka na Szyndzielnię była pierwszą w Polsce po II wojnie św. kolejką gondolową. Ruszyła w 1953 roku. Zmodernizowano ją w latach 90. XX wieku, a po raz kolejny w 2017 roku – nie tylko wymieniono wówczas gondole na wyższe, bardziej przeszklone i wygodniejsze, ale też unowocześniono wnętrza górnej i dolnej stacji. Dwukilometrową trasę na szczyt można nią pokonać w ok. 10 minut.

Atrakcje na Szyndzielni

Zimą na Szyndzielni działa jeden z największych w regionie ośrodków narciarskich ale latem z gondoli korzystają właśnie m.in. rowerzyści. Wagoniki wymienione w 2017 roku wyposażono w specjalne uchwyty nie tylko dla nart ale też dla rowerów, a ze szczytu w dół prowadzi kilka jednokierunkowych tras zjazdowych o różnym stopniu trudności.

W sumie w rejonie Szyndzielni oraz pobliskiej Koziej Góry działa 13 górskich tras rowerowych, których łączna długość to ponad 36 km. Najbardziej stroma z nich ma 700 m. spadek, a najłatwiejsza – 195 metrowy.

Tuż pod szczytem Szyndzielni znajduje się jedno z największych schronisk PTTK w regionie i najstarsze w Beskidach. Wymurowane z kamienia na wzór schronisk alpejskich powstało w 1897 roku.  Na turystów czeka w nim 49 miejsc noclegowych i duży słoneczny taras. Można stąd udać się w dalszą drogę do kolejnych schronisk na Klimczoku, Błatniej i Dębowcu, dojść do Szczyrku, Bystrej, Brennej czy Wapienicy.

Inną atrakcją zespołu wypoczynkowo-turystycznego Szyndzielnia jest wieża widokowa, ażurowa konstrukcja stalowa, która znajduje się przy górnej stacji kolejki. Zbudowana w 2015 roku ma wysokość 18 metrów a z platformy na jej szczycie widać Babią Górę, Pilsko, Tatry a także Beskid Mały, Śląski, Żywiecki oraz samą Bielsko-Białą.

Kontrowersje wokół modernizacji kolei na Szyndzielni

Nie wszystkim mieszkańcom spodobał się pomysł poszerzenia drogi dojazdowej na Szyndzielnię do 4,5 m. z szerokim na 3,5 metra chodnikiem. Jak w 2021 roku informował lokalny portal bielskobiała.naszemiasto.pl, obawiano się betonozy na tej atrakcyjnej krajobrazowo trasie. Urzędnicy argumentowali jednak, że dojazd do kolejki jest bardzo zniszczony a piesi, nawet idąc z małymi dziećmi, by dostać się do celu, muszą w niektórych miejscach wchodzić na jezdnię. Brakowało chodnika, który pomieściłby wzmożony ruch turystyczny a także ścieżki dla rowerów.

O inwestycji

  • Inwestycja obejmuje rozbudowę al. Armii Krajowej w Bielsku-Białej oraz zmiany w dolnej stacji kolejki linowej na Szyndzielnię
  • Całkowita wartość inwestycji to 13,5 mln złotych, z czego 8 mln pochodzi z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych
  • Inwestorem jest Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej
  • Planowane zakończenie modernizacji - październik 2022
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej