Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie w zimowej odsłonie. Kiedy otwarcie nowego mostu przy bulwarach?

2024-01-30 12:47

Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie powinna być gotowa już za kilka miesięcy. Nowy most przez Wisłę o długości 452 m jest obecnie wykańczany. Montowane są m.in. ławki, z których można będzie podziwiać okolicę. Zobacz najnowsze zdjęcia mostu pieszo-rowerowego w Warszawie.

Pogadane Zbudowane. Jak wybrać dobry rekuperator?

Spis treści

  1. Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie – aktualności z budowy
  2. Galeria zdjęć z budowy kładki pieszo-rowerowej
  3. Projekt kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą
  4. Kładka pieszo rowerowa Warszawa – zdjęcia z początku budowy
  5. Kładka pieszo-rowerowa – konstrukcja
  6. Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?
  7. Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej – infografika
  8. Gdzie powstaje kładka pieszo-rowerowa?
  9. Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie – aktualności z budowy

Kładka pieszo-rowerowa spięła oba brzegi Wisły. Zakończył się montaż stalowych elementów konstrukcji bezpośrednio z poziomu rzeki, a kładka osiągnęła już docelową długość. Teraz trwają prace wykończeniowe. Budowa przebiega bez opóźnień i powinna zakończyć się wiosną 2024 r. Będzie to pierwsza przeprawa w Warszawie przeznaczona wyłącznie dla pieszych i rowerzystów, która łączy prawy i lewy brzeg Wisły.

Przeczytaj też:

– Most połączył dwa brzegi Wisły. To pokazuje, że takie inwestycje mogą być realizowane szybko. Most przyczyni się do tego, by zupełnie odmienić centrum Warszawy, połączyć bulwary z Pragą – mówił 17 października 2023 r. prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski. – Mam nadzieję, że most będzie gotowy jak najszybciej – w marcu, kwietniu.

Galeria zdjęć z budowy kładki pieszo-rowerowej

Projekt kładki pieszo-rowerowej nad Wisłą

Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017. Spośród 40 nadesłanych prac zwyciężył wspólny projekt biur: Schüßler-Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego i DKFS Architects z Londynu. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex z Warszawy.

Sąd konkursowy docenił niezwykle prostą i elegancką formę projektu. Architekci dołożyli wszelkich starań, aby projekt był spójny z otaczającym go pejzażem. Przeprawa będzie miała 452 m długości i 6 m szerokości. Kładka wykończona będzie stalą pomalowaną na rdzawy kolor cortenu. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach kładka będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.

Inspiracją do zrealizowania pomysłu budowy kładki przez Wisłę była praca magisterska Małgorzaty Dembowskiej (2014 rok). Była to praca napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Kładka pieszo rowerowa Warszawa – zdjęcia z początku budowy

kładka pieszo-rowerowa Warszawa
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Projekt przeprawy przygotowała wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy - dopracowała wszelkie detale, aby postawiony obiekt był odporny na działanie sił przyrody

Kładka pieszo-rowerowa – konstrukcja

Ustrój nośny kładki zaprojektowany został jako konstrukcja w całości stalowa. Ma ona mieć postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Ustrój oparty będzie na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione będą w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględnieniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem. Zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej.

Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Kładka pieszo-rowerowa będzie miała 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m).

Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?

Nowa przeprawa pozwoli pieszym i rowerzystom na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle najpóźniej wiosną 2024 r.

Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej – infografika

kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej Link: Kliknij i powiększ

Gdzie powstaje kładka pieszo-rowerowa?

Przeprawa połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Na lewym brzegu powstanie naziemne przejście dla pieszych przez Wisłostradę prowadzące do kładki, a na prawym (w późniejszym terminie) nowe przejście naziemne przy wylocie kładki. Dzięki budowie nowego mostu Praga stanie swego rodzaju „przedłużeniem” Śródmieścia Warszawy. Będzie to pierwsza przeprawa przez Wisłę w stolicy tylko dla pieszych i rowerzystów.

Piesi spacerem pokonają kładkę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce Link: Kliknij i powiększ
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej