Dworzec Zachodni. Jak będzie wyglądał Dworzec Zachodni w 2022 roku?

2018-07-10 12:48 MS
Dworzec Zachodni w Warszawie
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dworzec Zachodni w 2023 roku - wizualizacja

Dworzec Zachodni czeka rewolucja. PKP Polskie Linie Kolejowe i Tramwaje Warszawskie podpisały porozumienie w sprawie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego Warszawa Zachodnia. Jak będzie wygladał Dworzec Zachodni za kilka lat? Prezentujemy najnowszą koncepcję architektoniczną nowego Dworca Zachodniego, który ma być największym multimodalnym węzłem komunikacyjnym w Warszawie.

Aktualnie Dworzec Zachodni raczej odstrasza niż zachęca do podróżowania. Co prawda, obiekt przeszedł częściowy lifting przed Euro 2012, ale niewiele to zmieniło. Podróżni nadal mokną na peronach, a sam dworzec to ciemny, ciasny i przygnębiający tunel pod torami. Do 2022 roku sytuacja ma się diametralnie zmienić. W końcu wieloletnie negocjacje między PKP i Tramwajami Warszawskimi zakończyły się sukcesem. Prezentujemy wizualizacje nowego obiektu.

Dworzec Zachowni w Warszawie
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dworzec Zachodni - widok z góry

Modernizacja Dworca Zachodniego - zakres prac i terminy

Modernizacja Dworca Zachodniego obejmie budowę podziemnego przystanku tramwajowego oraz wykonanie konstrukcji dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Projekt przebudowy stacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych za ponad 11 mln zł wykonuje firma Torprojekt. Planowany termin zakończenia tej części prac to pierwsza połowa 2019. Równolegle zostanie ogłoszony przetarg na generalnego wykonacwcę. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na II połowę 2019, a ich zakończenie na II połowę 2022 roku.

Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna

Po zakończeniu inwestycji całkowicie zmieni się tunel dla pieszych pod torami. Zostanie znacząco poszerzony, aktualnie ma 8 m, finalnie będzie miał szerokość 62 metry i długość 200 m. Na tej ogromnej części podziemnej Dworca Zachodniego znajdą się kasy, kawiarnie, sklepy i punkty usługowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaprojektowano przestronne windy, którymi z łatwością zjedziemy na perony z rowerem czy wózkiem. Ponadto na każdy peron będą prowadziły dwa ciągi schodów ruchomych oraz zwykłe schody. Nad peronami w końcu pojawi się ogromne zadaszenie ze świetlikami, które będzie chronić pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi. W nowej hali peronowej zaprojektowano świetliki, dzięki którym podziemna przestrzeń będzie doświetlona naturalnym światłem. Już w 2022 roku Dworzec Zachodni ma być jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa. 

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia będzie dofinansowana w ramach projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" realizowanego z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec Zachodni w Warszawie
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wizualizacja wnętrz nowego Dworca Zachodniego
Dworzec Zachodni w Warszawie
Autor: Tramwaje Warszawskie Wizualizacja poglądowa węzła komunikacyjnego Dworzec Zachodni

Pod nowym Dworcem Zachodnim powstanie podziemna linia tramwajowa

Pod stacją Dworzec Zachodni powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce. Łączna długość tras na linii Warszawa Zachodnia-Wilanów przekroczy 12 km, w ich ciągu powstanie 49 peronów. Nowa linia tramwajowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Powstaną również dwa odgałęzienia: w ciągu ul. Gagarina na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu modernizacji Dworca Zachodniego trasa tramwajowa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, na początek przez ul. Krzyżanowskiego, a potem Ordona. Tramwaje dotrą do Dworca Zachodniego specjalnym tunelem, który zostanie wybudowany pod Al. Jerozolimskimi i peronami PKP. Jest szansa, że pierwsze pojazdy szynowe z okolic Ochoty czy Mokotowa, zaczną kursować na przełomie 2020/2021.

Finalnie z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowe osiedla na Odolanach na Bemowo.

Nowa Zachodnia ma być zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje TAXI i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów.

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa otrzyma dofinansowanie UE. Wartość tej części inwestycji to ponad 293 mln zł, dofinansowanie 170 mln zł. Cały projekt obejmuje również zakup 50 dwukierunkowych wagonów i budowę na Annopolu zajezdni tramwajowej na 150 składów. Cała inwestycja tramwajowa musi być zakończona i rozliczona do końca 2023 roku.

Trasa Tramwajowa - Dworzec Zachodni
Autor: Tramwaje Warszawskie Trasa tramwajowa stacja Warszawa Zachodnia

Dworzec Zachodni stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju

W planach modernizacji stacji uwzględniono tendencję związaną z rosnącą liczbą pasażerów. Według najnowszych danych z Dworca Zachodniego w ciągu jednego dnia roboczego korzysta 60 tysięcy osób, a do 2030 liczba ta ma się podwoić.

„Zanim powstał projekt modernizacji dworca wykonaliśmy szczegółowe badania i analizy ruchu pieszego” – zapewniają Kolejarze.

Pełną funkcjonalność nowy dworzec Zachodni osiągnie po zakończeniu remontu trasy średnicowej.

Dworzec Zachodni w Warszawie
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dworzec Zachodni w 2023 roku będzie nawiększym centrum przesiadkowym w Warszawie
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej