Dworzec Zachodni Warszawa. Wielka modernizacja Dworca Zachodniego. Trwa fundamentowanie

2021-02-17 14:40 Materiał partnerski Soletanche Polska
Dworzec Zachodni
Autor: Soletanche Polska Dworzec Zachodni - realizacja ścian szczelinowych budynku wielofunkcyjnego oraz przesłony jet-grouting

Dworzec Zachodni w Warszawie ma stać się największym węzłem przesiadkowym w Polsce. Modernizacja obiektu ruszyła w lipcu 2020. Generalnym wykonawcą jest firma Budimex. Aktualnie na budowie trwa fundamentowanie specjalistyczne w technologii ścian szczelinowych. Te wymagające prace przebiegają przy ciągłym ruchu pociągów. Dowiedz się jak wykonawca fundamentowania radzi sobie z tym dużym wyzwaniem. Zobacz jak będzie wyglądał nowy Dworzec Zachodni.

Spis treści

  1. Warszawa Zachodnia strategiczną stacją w Polsce
  2. Dworzec Zachodni - wizualizacje
  3. Modernizacja Dworca Zachodniego - aktualności z budowy (luty 2021)
  4. Dworzec Zachodni - fundamentowanie specjalistyczne
  5. Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna
  6. Kiedy koniec modernizacji Dworca Zachodniego?
  7. Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim

Bardzo długo Dworzec Zachodni raczej odstraszał niż zachęcał do podróżowania. Co prawda, obiekt przeszedł częściowy lifting przed Euro 2012, ale niewiele to zmieniło. Podróżni nadal mokli na peronach, a sam dworzec był ciemnym, ciasnym i przygnębiającym tunelem pod torami. Jednak to ma się zmienić w ciągu kilku najbliższych lat. Trwające prace modernizacyjne obejmują poszerzenie istniejącego tunelu i wydłużenie go do peronu linii obwodowej. W ramach przedsięwzięcia mają powstać także nowe perony, zmodernizowana zostanie też hala dworcowa. Dzięki temu mieszkańcy Warszawy i przyjezdni w wygodny sposób dotrą komunikacją miejską na dworzec, skąd będą mogli udać się w dalszą podróż pociągiem.

Przypomnijmy, że przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Budimeksu, w lipcu 2020 podpisali umowę o łącznej wartości prawie 2,4 mld zł (netto trochę ponad 1,9 mld zł) na przebudowę Dworca Zachodniego.

Warszawa Zachodnia strategiczną stacją w Polsce

Warszawa Zachodnia to strategiczna pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce, o średniej dobowej przepustowości wynoszącej około 1000 pociągów pasażerskich, aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, WKD oraz KM, a także towarowych. Z tej najpopularniejszej w naszym kraju stacji kolejowej, codziennie korzysta około 60 tysięcy osób, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać i według najnowszych prognoz ma osiągnąć poziom 120 tysięcy do roku 2030.

Dworzec w Białymstoku po remoncie

Dworzec Zachodni - wizualizacje

Projekt Dworca zachodniego opracowała pracownia DWAA Architekci. Wizualizacje nowego węzła przesiadkowego robią wrażenie.

Modernizacja Dworca Zachodniego - aktualności z budowy (luty 2021)

Prace budowlane trwają mimo okresu zimowego. Na budowie pracuje obecnie 70 podwykonawców i dostawców, 500 osób i 150 jednostek sprzętu. Budimex przeprowadził już roboty obejmujące, m.in. niezbędne rozbiórki istniejących budynków, demontaże oświetlenia oraz przełożenia kolizji instalacji podziemnych. Funkcjonuje tymczasowe dojście do peronu 8 linii obwodowej – przesunięta została także o 200 m pętla autobusów ZTM na ulicy Tunelowej.

Obecnie trwają prace związane z przebudową peronów i budową nowego przejścia na poziomie +1 nad peronami. Aktualnie jednym z najważniejszych zadań jest wykonanie fundamentowania specjalistycznego w technologii ścian szczelinowych.

Dworzec Zachodni - fundamentowanie specjalistyczne

Budimex powierzył realizację fundamentowania na budowie Dworca Zachodniego firmie Soletanche Polska. Prace realizowane są przy zachowaniu ciągłości ruchu kolejowego. Trzeba podkreślić, że plac budowy jest usytuowany w miejscu o największym w Polsce natężeniu ruchu pasażerskiego, co oznacza, że niemal bez przerwy obok pracujących brygad przejeżdżają pociągi. To duże wyzwanie dla wykonawcy ścian szczelinowych.

W ramach kontraktu Soletanche zaprojektuje i wykona następujące zadania:

  • Posadowienie kładki dla pieszych oraz przyszłego zadaszenia peronów.
  • Wykonanie poziomej przesłony przeciwfiltracyjnej niezbędnej ze względu na wysoki poziom wód gruntowych.
  • Wykonanie ściany tunelu dla pieszych oraz podziemnego przystanku tramwajowego.
  • Wykonanie fundamentowania specjalistycznego budynku wielofunkcyjnego, z którego będzie prowadzony nadzór nad płynnością ruchu kolejowego oraz funkcjonowania pierwszego w Polsce Hubu komunikacyjnego.

Ta realizacja to ogromne wyzwanie na wielu poziomach. Począwszy od skomplikowanych warunków gruntowo – wodnych przez zaprojektowanie konstrukcji podziemnej oraz jej wykonanie. W kontekście samego wykonawstwa dodatkowym aspektem jest kwestia odpowiedniego zaplanowania logistyki, aby prace realizowane były w sposób płynny i jak najmniej rzutowały na ruch pasażerski. Harmonogram prac jest bardzo napięty czasowo i wymagający w kontekście organizacji budowy - wyjaśnia Marek Wasiluk, Kierownik Projektu z ramienia Soletanche Polska.

Etapy fundamentowania specjalistycznego:

1. Budowa kładki

Wykonawca fundamentowania rozpoczął prace na budowie od budowy kładki, aby zapewnić dostęp do peronów. Na każdym peronie wierconych jest po kilkanaście pali na głębokość około 27 m. Następnie otwory wypełniane są betonem podawanym pod ciśnieniem, po czym umieszczane są w nich kosze zbrojeniowe. Na tak przygotowanym podłożu będą stawiane filary podtrzymujące kładkę. W ostatniej fazie prac nasunięta zostanie konstrukcja przeprawy. Połączy ona dwie dzielnice Warszawy, Ochotę i Wolę oraz umożliwi wygodny dostęp na perony w czasie zamknięcia i przebudowy przejścia podziemnego.

2. Przekrycie peronów wiatą

Wszystkie przebudowane perony przekryje wspólna wiata, która spocznie na filarach posadowionych na palach i baretach (jest to element konstrukcyjny fundamentu wykonany w technologii ścian szczelinowych). Barety mają za zadanie przenieś znaczne obciążenia, które będzie generowała konstrukcja dachowa wiaty.

3. Realizacja ścian tunelu

W kolejnej fazie prac wykonawca fundamentowania przejdzie do realizacji ścian tunelu. Prace będą prowadzone w ten sam sposób jak przy budowie tunelu pod Ursynowem, w ciągu trasy S2. Wykop tunelu będzie odbywał się metodą podstropową, czyli spod stropu (urobek będzie wydobywany metodami górniczymi). Prace fundamentowe na budowie Dworca Zachodniego będą zazębiały się z pracami generalnego wykonawcy. Po wykonaniu ścian, Budimex będzie przywracał zdemontowane na czas wykonywania ścian szczelinowych torowisko. Prace będą postępowały sukcesywnie, tak by jak najmniej wpływały na płynność ruchu kolejowego.

4. Wykonanie poziomej przesłony przeciwfiltracyjnej

Wraz z postępem prac związanych z wykonywaniem ścian tunelu oraz posadowieniem budynku wielofunkcyjnego, będzie realizowana pozioma przesłona przeciwfiltracyjna w postaci zestrzałów wykonanych w technologii jet grouting. Stworzy ona grunto-betonowy korek, którego zadaniem będzie ograniczenie napływu wód gruntowych do wnętrza konstrukcji podziemnej. Soletanche ma do wykonania ok. 41 tys. m³ przesłony.

Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna

Po zakończeniu inwestycji całkowicie zmieni się tunel dla pieszych pod torami. Zostanie znacząco poszerzony, aktualnie ma 8 m, finalnie będzie miał szerokość 62 m i długość 200 m. Na tej ogromnej części podziemnej Dworca Zachodniego znajdą się kasy, kawiarnie, sklepy i punkty usługowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaprojektowano przestronne windy, którymi z łatwością zjedziemy na perony z rowerem czy wózkiem. Ponadto na każdy peron będą prowadziły dwa ciągi schodów ruchomych oraz zwykłe schody. Nad peronami w końcu pojawi się ogromne zadaszenie ze świetlikami, które będzie chronić pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi. W nowej hali peronowej zaprojektowano świetliki, dzięki którym podziemna przestrzeń będzie doświetlona naturalnym światłem. 

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia będzie dofinansowana w ramach projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" realizowanego z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec Zachodni
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Projekt Dworca Zachodniego powstał w pracowni DWAA Architekci

Kiedy koniec modernizacji Dworca Zachodniego?

Dworzec Zachodni ma być gotowy w 2023 roku. Nowy układ torowy i peronowy możliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Powstanie także bezpośrednie przejście dla pasażerów łączące linię średnicową z linią obwodową.

To będzie pierwsza część modernizacji linii średnicowej, obejmująca również remont tunelu i rozkopanie centrum miasta w rejonie Pałacu Kultury oraz remont Dworca Wschodniego. Koniec tych wszystkich prac przewidziany jest na 2027.

Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim

Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem Warszawa Zachodnia. Pod stacją powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce i to chyba najbardziej efektowna część przebudowy. Łączna długość tras na linii Warszawa Zachodnia-Wilanów przekroczy 12 km, w ich ciągu powstanie 49 peronów.

Nowa linia tramwajowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Powstaną również dwa odgałęzienia: w ciągu ul. Gagarina na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu modernizacji Dworca Zachodniego trasa tramwajowa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, na początek przez ul. Krzyżanowskiego, a potem Ordona. Tramwaje dotrą do Dworca Zachodniego specjalnym tunelem, który zostanie wybudowany pod Al. Jerozolimskimi i peronami PKP. Tę część inwestycji, wartą ok. 170 mln zł, mają sfinansować Tramwaje Warszawskie.

Finalnie z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowe osiedla na Odolanach na Bemowo.

Nowa Zachodnia ma być zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje Taxi i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów. Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Dworzec Zachodni w Warszawie
Autor: Tramwaje Warszawskie Wizualizacja poglądowa węzła komunikacyjnego Dworzec Zachodni
Trasa Tramwajowa - Dworzec Zachodni
Autor: Tramwaje Warszawskie Trasa tramwajowa stacja Warszawa Zachodnia
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej