Rusza wielka modernizacja Dworca Zachodniego. Jest umowa z wykonawcą

2020-07-08 21:19 Marzena Sarniewicz
Dworzec Zachodni
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Nowy Dworzec Zachodni

Rozpoczyna się remont Dworca Zachodniego, który ma stać się największym węzłem przesiadkowym w Polsce. Podpisano już umowę z wykonawcą - firmą Budimex. Pasażerowie muszą nastawić się na utrudnienia, które potrwają 3 lata. Jak będzie wyglądał nowy Dworzec Zachodni?

Dworzec Zachodni
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Modernizacja Dworca Zachodniego ma potrwać do 2023 roku

Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Budimeksu podpisali umowę o łącznej wartości prawie 2,4 mld zł (netto trochę ponad 1,9 mld zł) na przebudowę Dworca Zachodniego.

Aktualnie Dworzec Zachodni raczej odstrasza niż zachęca do podróżowania. Co prawda, obiekt przeszedł częściowy lifting przed Euro 2012, ale niewiele to zmieniło. Podróżni nadal mokną na peronach, a sam dworzec to ciemny, ciasny i przygnębiający tunel pod torami.Nowy Dworzec Zachodni ma być gotowy w 2023. To będzie pierwsza część modernizacji linii średnicowej, obejmujące równie z remont tunelu i rozkopanie centrum miasta w rejonie Pałacu Kultury oraz remont Dworca Wschodniego. Koniec tych wszystkich prac przewidziany jest na 2027 r.

Dworzec Zachodni - wizualizacje

W ramach modernizacji Dworca Zachodniego ma powstać podziemna część dworca, tunel tramwajowy oraz hala peronowa. Projekt opracowała pracownia DWAA Architekci. Wizualizacje nowego Dworca Zachodniego robią wrażenie.

Dworzec Zachodni
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Dworzec Zachodni - wizualizacja nowego torowiska

Modernizacja Dworca Zachodniego - zakres prac i terminy

Modernizacja Dworca Zachodniego obejmie budowę podziemnego przystanku tramwajowego oraz wykonanie konstrukcji dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Zgodnie z zamierzeniami PLK, kompleksowo przebudowanych ma zostać około 30 kilometrów torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Teraz wykonawca robót budowlanych - Budimex - w ciągu 30 dni ma przedstawić harmonogram inwestycji. Prace mają się rozpocząć od budowy kładki dla pieszych spinającej Wolę i Ochotę, biegnącej nad wszystkimi peronami.

Dworzec Zachodni
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Dworzec Zachodni - wizualizacja peronu

Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna

Po zakończeniu inwestycji całkowicie zmieni się tunel dla pieszych pod torami. Zostanie znacząco poszerzony, aktualnie ma 8 m, finalnie będzie miał szerokość 62 metry i długość 200 m. Na tej ogromnej części podziemnej Dworca Zachodniego znajdą się kasy, kawiarnie, sklepy i punkty usługowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaprojektowano przestronne windy, którymi z łatwością zjedziemy na perony z rowerem czy wózkiem. Ponadto na każdy peron będą prowadziły dwa ciągi schodów ruchomych oraz zwykłe schody. Nad peronami w końcu pojawi się ogromne zadaszenie ze świetlikami, które będzie chronić pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi. W nowej hali peronowej zaprojektowano świetliki, dzięki którym podziemna przestrzeń będzie doświetlona naturalnym światłem. Już w 2023 roku Dworzec Zachodni ma być jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa. 

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia będzie dofinansowana w ramach projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" realizowanego z udziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec Zachodni
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe Projekt Dworca Zachodniego powstał w pracowni DWAA Architekci

Linia tramwajowa pod Dworcem Zachodnim

Pod stacją Dworzec Zachodni powstanie podziemny przystanek i najdłuższa sieć tuneli tramwajowych w Polsce i to chyba najbardziej efektowna część przebudowy. Łączna długość tras na linii Warszawa Zachodnia-Wilanów przekroczy 12 km, w ich ciągu powstanie 49 peronów. Nowa linia tramwajowa pobiegnie od Dworca Zachodniego ulicą Bitwy Warszawskiej, na skraju parku Pole Mokotowskie, a dalej ulicami: Rakowiecką, Belwederską i Sobieskiego. Powstaną również dwa odgałęzienia: w ciągu ul. Gagarina na Sielce i w ciągu ul. Św. Bonifacego na Stegny. Po zakończeniu modernizacji Dworca Zachodniego trasa tramwajowa zostanie przedłużona na Wolę i Bemowo, na początek przez ul. Krzyżanowskiego, a potem Ordona. Tramwaje dotrą do Dworca Zachodniego specjalnym tunelem, który zostanie wybudowany pod Al. Jerozolimskimi i peronami PKP. Tę część inwestycji, wartą ok. 170 mln zł, mają sfinansować Tramwaje Warszawskie.

Finalnie z trzech przystanków tramwajowych Dworzec Zachodni będzie można dojechać tramwajem przez Ochotę do Wilanowa, przez Wolę do Śródmieścia i przez nowe osiedla na Odolanach na Bemowo.

Nowa Zachodnia ma być zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje Taxi i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów.

Dworzec Zachodni w Warszawie
Autor: Tramwaje Warszawskie Wizualizacja poglądowa węzła komunikacyjnego Dworzec Zachodni
Trasa Tramwajowa - Dworzec Zachodni
Autor: Tramwaje Warszawskie Trasa tramwajowa stacja Warszawa Zachodnia

Dworzec Zachodni z największym ruchem pociągów pasażerskich w kraju

W planach modernizacji stacji uwzględniono tendencję związaną z rosnącą liczbą pasażerów. Według najnowszych danych z Dworca Zachodniego w ciągu jednego dnia roboczego korzysta 60 tysięcy osób, a do 2030 liczba ta ma się podwoić.

„Zanim powstał projekt modernizacji dworca wykonaliśmy szczegółowe badania i analizy ruchu pieszego” – zapewniają Kolejarze.

Pełną funkcjonalność nowy Dworzec Zachodni osiągnie po zakończeniu remontu trasy średnicowej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej