Dworzec Metropolitalny w Lublinie - kiedy otwarcie? Zobacz zdjęcia nowoczesnego dworca

Dworzec Metropolitalny w Lublinie prawie gotowy. Powstał naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny i jest przewodnim obiektem Zintegrowanego Centrum Komunikacji, który połączy transport dalekobieżny, regionalny oraz miejski. Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie ma się zakończyć 20 października 2023 - informują władze miasta.
Spis treści
- Jaki będzie nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie?
- Dworzec Metropolitalny samowystarczalny energetycznie
- Co dzieje się na budowie Dworca Metropolitalnego? Zdjęcia
- Projekt Dworca Metropolitarnego z międzynarodowymi nagrodami
- Dworzec Metropolitalny w zimowej odsłonie 2023
- Kiedy otwarcie Dworca Metropolitalnego w Lublinie?
Dworzec Metropolitalny w Lublinie powstał naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny, między ulicami Dworcową, Gazową a Młyńską i ma zastąpić modernistyczny budynek dworca autobusowego z lat 70. XX wieku, który działał w Lublinie przy al. Tysiąclecia.
- Jest to kluczowa dla miasta i regionu inwestycja - inteligentny, nowoczesny obiekt wraz z peronami i nowym układem drogowym - zapewnia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.
Jaki będzie nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie?
Sam dworzec zaprojektowano jako „budynek w budynku” – dwa kubiki otoczone szklanymi ścianami o niskim współczynniku przenikania ciepła. Zadaszenia daleko wychodzące poza obrys kubików opierać się będą na słupach kielichowych, które przywodzą na myśl splątane pnie drzew.
Budynek stanął naprzeciwko historycznego dworca PKP, a architekci z warszawskiej pracowni Tremend, autorzy projektu, postawili na kontrast obu brył: zabytkowej z 1877 roku (projekt Witold Lanci) oraz współczesnej. Nowy obiekt „projektowano w sposób świadomie odmienny stylowo od istniejącej zabudowy dworca PKP o mocno zachowanych, chronionych cechach historycznych” – piszą na swojej stronie.
- Dworzec w Milanówku oficjalnie otwarty 16 czerwca 2023
- Tunel w Świnoujściu gotowy na otwarcie! Kiedy pojedziemy z wyspy na wyspę?
Dwie kondygnacje naziemne nowego gmachu nie zdominują wysokością swojego otoczenia. Całkowita powierzchnia dworca, łącznie z dachem i jedną kondygnacją podziemną, ma wynieść 18 000 m². Na podziemnej kondygnacji znajdzie się parking o powierzchni 7,5 m². A obok dworca – trzy rzędy zadaszonych peronów dla podróżnych. Z placami manewrowymi dadzą łączną powierzchnię 19 000 m².
Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego 194 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków europejskich.
Więcej zdjęć nowego dworca w Lublinie w artykule: Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie w zimowej odsłonie

Dworzec Metropolitalny samowystarczalny energetycznie
Inwestycja jest realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych jako działanie służące wspieraniu niskoemisyjności i efektywności energetycznej. Dlatego architekci wykorzystali szereg proekologicznych rozwiązań.
Głównym zadaniem Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego jest odciążenie infrastruktury miejskiej od nadmiernego ruchu drogowego. Dworzec ma obsługiwać transport ogólnokrajowy, lokalny i regionalny, w założeniu ma też skrócić czas podróży, zredukować emisję gazów cieplarnianych, zwiększyć przepustowość ulic.
Do jego ogrzewania będą wykorzystane gruntowe pompy ciepła, a na dachach wiat autobusowych zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne. Rozwiązania te mają służyć osiągnięciu pełnej samowystarczalności energetycznej budynku.
Na dachu Dworca Metropolitalnego architekci zaprojektowali ogólnodostępny zielony dach, który wraz z roślinnością wokół ograniczy powstawanie w mieście tzw. wysp ciepła.
Zgodnie z projektem, budynek ma też przechowywać i wykorzystywać deszczówkę – piony kanalizacji deszczowej umieszczone zostaną w kielichowych podporach stropu. Czystszemu powietrzu sprzyjać będą chodniki z kostki antysmogowej.
Co dzieje się na budowie Dworca Metropolitalnego? Zdjęcia
Autor: Bartek Barczyk
Dworzec Metropolitalny w Lublinie, proj. Tremend
Projekt Dworca Metropolitarnego z międzynarodowymi nagrodami
Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu pracowni Tremend, otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny. To już kolejne poważne docenienie tego projektu – w 2019 znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival, zaś w 2020 otrzymał prestiżową nagrodą Real Estate Impactor 2020.
Od początku mieliśmy pomysł na wygląd dworca. Zaprojektowaliśmy obiekt składający się z większej, zewnętrznej bryły, w której zamknięta jest druga, mniejsza – niczym pudełko w pudełku, co prócz kwestii estetycznych i interesującego strefowania funkcji ma istotne znaczenie przy redukcji kosztów ogrzewania. Ogrzewana jest część wewnętrzna, która pośrednio oddaje ciepło otaczającej, mniej wymagającej, zamkniętej przestrzeni większej. Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces – mówi dla portalu architektura.murator.pl, architektka Magdalena Federowicz-Boule z biura Tremend. Dążąc do samowystarczalności energetycznej jako przekrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania dworca. Zaproponowaliśmy też podziemne parkingi z zielonymi otwarciami w formie atrium, wspierającymi cyrkulację powietrza – dodaje.

Dworzec Metropolitalny w zimowej odsłonie 2023
Autor: Patrycja Wójtowicz, eska.pl/lublin, Murator
Dworzec autobusowy w Lublinie. Plac budowy na początku lutego 2023
Kiedy otwarcie Dworca Metropolitalnego w Lublinie?
Pierwotny termin realizacji obiektu zawartego w umowie z wykonawcą upływał w lipcu 2022 r. Budimex- wykonawca inwestycji składa do ratusza kolejne wnioski o przedłużenie prac. Opóźnienie budowy wynosi w tej chwili już rok.
- Za trzy miesiące będzie gotowy Dworzec Lublin. Wykonawca ma czas na zakończenie inwestycji do 20 października. Aktualnie stopień zaawansowania prac to blisko 90 proc., a ich wartość przekroczyła 199,7 mln zł - informują władze Lublina.