Dworzec Metropolitalny w Lublinie - kiedy otwarcie? Zobacz zdjęcia nowoczesnego dworca

2023-07-28 16:35
Dworzec autobusowy w Lublinie 2023
Autor: Pracownia Tremend, Archiwum Muratora Wizualizacja dworca autobusowego w Lublinie wg pracowni Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie prawie gotowy. Powstał naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny i jest przewodnim obiektem Zintegrowanego Centrum Komunikacji, który połączy transport dalekobieżny, regionalny oraz miejski. Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie ma się zakończyć 20 października 2023 - informują władze miasta.

Spis treści

  1. Jaki będzie nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie?
  2. Dworzec Metropolitalny samowystarczalny energetycznie
  3. Co dzieje się na budowie Dworca Metropolitalnego? Zdjęcia
  4. Projekt Dworca Metropolitarnego z międzynarodowymi nagrodami
  5. Dworzec Metropolitalny w zimowej odsłonie 2023
  6. Kiedy otwarcie Dworca Metropolitalnego w Lublinie?

Dworzec Metropolitalny w Lublinie powstał naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny, między ulicami Dworcową, Gazową a Młyńską i ma zastąpić modernistyczny budynek dworca autobusowego z lat 70. XX wieku, który działał w Lublinie przy al. Tysiąclecia.

- Jest to kluczowa dla miasta i regionu inwestycja - inteligentny, nowoczesny obiekt wraz z peronami i nowym układem drogowym - zapewnia Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.

Jaki będzie nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie?

Sam dworzec zaprojektowano jako „budynek w budynku” – dwa kubiki otoczone szklanymi ścianami o niskim współczynniku przenikania ciepła. Zadaszenia daleko wychodzące poza obrys kubików opierać się będą na słupach kielichowych, które przywodzą na myśl splątane pnie drzew.

Budynek stanął naprzeciwko historycznego dworca PKP, a architekci z warszawskiej pracowni Tremend, autorzy projektu, postawili na kontrast obu brył: zabytkowej z 1877 roku (projekt Witold Lanci) oraz współczesnej. Nowy obiekt „projektowano w sposób świadomie odmienny stylowo od istniejącej zabudowy dworca PKP o mocno zachowanych, chronionych cechach historycznych” – piszą na swojej stronie.

Dwie kondygnacje naziemne nowego gmachu nie zdominują wysokością swojego otoczenia. Całkowita powierzchnia dworca, łącznie z dachem i jedną kondygnacją podziemną, ma wynieść 18 000 m². Na podziemnej kondygnacji znajdzie się parking o powierzchni 7,5 m². A obok dworca – trzy rzędy zadaszonych peronów dla podróżnych. Z placami manewrowymi dadzą łączną powierzchnię 19 000 m².

Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego 194 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków europejskich.

Więcej zdjęć nowego dworca w Lublinie w artykule: Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie w zimowej odsłonie

Dworzec autobusowy w Lublinie 2023
Autor: Patrycja Wójtowicz, eska.pl/lublin, Murator Dworzec autobusowy w Lublinie. Plac budowy na początku lutego 2023

Dworzec Metropolitalny samowystarczalny energetycznie

Inwestycja jest realizowana dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych jako działanie służące wspieraniu niskoemisyjności i efektywności energetycznej. Dlatego architekci wykorzystali szereg proekologicznych rozwiązań.

Głównym zadaniem Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego jest odciążenie infrastruktury miejskiej od nadmiernego ruchu drogowego. Dworzec ma obsługiwać transport ogólnokrajowy, lokalny i regionalny, w założeniu ma też skrócić czas podróży, zredukować emisję gazów cieplarnianych, zwiększyć przepustowość ulic.

Do jego ogrzewania będą wykorzystane gruntowe pompy ciepła, a na dachach wiat autobusowych zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne. Rozwiązania te mają służyć osiągnięciu pełnej samowystarczalności energetycznej budynku.

Na dachu Dworca Metropolitalnego architekci zaprojektowali ogólnodostępny zielony dach, który wraz z roślinnością wokół ograniczy powstawanie w mieście tzw. wysp ciepła.

Zgodnie z projektem, budynek ma też przechowywać i wykorzystywać deszczówkę – piony kanalizacji deszczowej umieszczone zostaną w kielichowych podporach stropu. Czystszemu powietrzu sprzyjać będą chodniki z kostki antysmogowej.

Co dzieje się na budowie Dworca Metropolitalnego? Zdjęcia

Projekt Dworca Metropolitarnego z międzynarodowymi nagrodami

Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu pracowni Tremend, otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny. To już kolejne poważne docenienie tego projektu – w 2019 znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival, zaś w 2020 otrzymał prestiżową nagrodą Real Estate Impactor 2020.

Od początku mieliśmy pomysł na wygląd dworca. Zaprojektowaliśmy obiekt składający się z większej, zewnętrznej bryły, w której zamknięta jest druga, mniejsza – niczym pudełko w pudełku, co prócz kwestii estetycznych i interesującego strefowania funkcji ma istotne znaczenie przy redukcji kosztów ogrzewania. Ogrzewana jest część wewnętrzna, która pośrednio oddaje ciepło otaczającej, mniej wymagającej, zamkniętej przestrzeni większej. Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces – mówi dla portalu architektura.murator.pl, architektka Magdalena Federowicz-Boule z biura Tremend. Dążąc do samowystarczalności energetycznej jako przekrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania dworca. Zaproponowaliśmy też podziemne parkingi z zielonymi otwarciami w formie atrium, wspierającymi cyrkulację powietrza – dodaje.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie
Autor: Przemysław Lewicki / Tremend Dworzec Metropolitalny w Lublinie, proj. Tremend

Dworzec Metropolitalny w zimowej odsłonie 2023

Kiedy otwarcie Dworca Metropolitalnego w Lublinie?

Pierwotny termin realizacji obiektu zawartego w umowie z wykonawcą upływał w lipcu 2022 r. Budimex- wykonawca inwestycji składa do ratusza kolejne wnioski o przedłużenie prac. Opóźnienie budowy wynosi w tej chwili już rok.

- Za trzy miesiące będzie gotowy Dworzec Lublin. Wykonawca ma czas na zakończenie inwestycji do 20 października. Aktualnie stopień zaawansowania prac to blisko 90 proc., a ich wartość przekroczyła 199,7 mln zł - informują władze Lublina.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej