Autostrada A4 i najdłuższa estakada na Podkarpaciu w budowie. ZDJĘCIA

2012-05-08 12:36
Autostrada A4 i najdłuższa estakada na Podkarpaciu
Autor: GDDKiA Przy budowie mostu pracuje ponad 500 budowlańców. Roboty prowadzone sa w systemie 24-godzinnym

W drugim kwartale 2012 roku, w ciągu autostrady A4 zostanie wybudowana najdłuższa na Podkarpaciu estakada. Obiekt o długości ponad 1350 metrów jest realizowany w trzech technologiach. Za projekt architektoniczny obiektu odpowiada spółka Mosty Gdańsk. Zobacz jak budowany jest jeden z najdłuższych obiektów inżynierskich w kraju.

Autostrada A4 i najdłuższa estakada na Podkarpaciu w budowie
Autor: GDDKiA Estakada będzie miała 1352 metry długości

Autostrada A4 pomiędzy Dębicą, a Rzeszowem będzie miała najdłuższą na Podkarpaciu estakadę (E 118). Obiekt inżynierski o imponującej długości 1352 metrów ma zostać wybudowany w drugim kwartale 2012 roku.

Przeczytaj również: Budowa mostu w Toruniu. ZDJĘCIA

Autostrada A4 a obiekty inżynierskie

W ramach budowy autostrady A4 zostanie zrealizowanych łącznie 30 obiektów inżynierskich. Jednym z nich będzie mierząca 1352 metry estakada. Główne przęsło mostu, które zostanie wykonane metodą wspornikową będzie miało rozpiętość 1200 metrów. Obiekt będzie przekroczeniem nad terenem zalewowym oraz korytem rzeki Wisłok. Estakada zostanie wybudowana w trzech technologiach: metodą tradycyjną (przęsła o łącznej długości 251 metrów), metodą nawisową (przęsło nurtowe o rozpiętości 120 metrów) oraz metodą nasuwania podłużnego (przęsła dojazdowe, o długości 981 metrów (jedna nitka). Warto zaznaczyć, że jednocześnie pracują 4 stanowiska prefabrykacji zbrojenia i nasuwania oraz 4 stanowiska betonowania nawisowego. Przy budowie tak potężnego obiektu, podczas jednej zmiany pracuje ponad 500 budowlańców. Roboty realizowane są przez całą dobę.

Czym jest metoda tradycyjna?

Standardowa technologia budowy obiektu inżynierskiego polega na ustawieniu szalunków ustroju nośnego na rusztowaniach sztywnym i ich przestawienie po uzyskaniu przez beton ustroju nośnego wymaganych parametrów wytrzymałościowych. Metoda ta charakteryzuje się prostotą wykonania rusztowań i szalunków. Rozwiązanie to wiąże się z relatywnie niskim kosztem, przy założeniu wykorzystania niewielkiego zestawu rusztowań sukcesywnie przestawianych wraz z postępem prac.

Autostrada A4 i najdłuższa estakada na Podkarpaciu w budowie
Autor: GDDKiA Cześć estakady budowana jest metodą tradycyjną

Estakada a budowa metodą nawisową

Metoda nawisowa to jedyne rozwiązanie w przypadku dużych rzek i budowy obiektów betonowych o schemacie belki wieloprzesłowej. Technologia ta wymaga opracowania specjalistycznego projektu, który obejmuje prace konstrukcji w poszczególnych fazach budowy z uwzględnieniem procesów reologicznych (odkształcenia) zachodzących w betonie. Metoda ta stosowana jest również przy przekraczaniu głębokich dolin, czy innych przeszkód, które uniemożliwiają zastosowanie podpór tymczasowych i rusztowań. Stałym elementem prowadzenia robów w tej technologii jest nadzór ugięcia wykonywanych wsporników oraz wysoka precyzja wykonania (ryzyko „nie spotkania się” elementów przęsła realizowanych z dwóch stron przeszkody jednocześnie).

Autostrada A4 i najdłuższa estakada na Podkarpaciu w budowie
Autor: GDDKiA Estakada przy dużych rzekach budowana  jest technologią nasuwową

Nasuwanie podłużne

Technologia nasuwania podłużnego stosowana jest w przypadku budowy dużych obiektów inżynierskich, gdzie koszt realizacji wyrównywany jest brakiem rusztowań. Metoda ta polega na budowaniu przęsła belki segmentami na stanowisku prefabrykacji. Następnie przy pomocy siłowników hydraulicznych następuje przemieszczanie, wysuwanie elementów gotowych z podparciem na podporach docelowych. Głównym elementem tej technologii jest doprężany do pierwszego segmentu dziób montażowy w postaci dwóch stężonych blachownic tzw. anabanek. Konstrukcja ta doprężana jest tylko na czas budowy i ma na celu przekraczanie znacznych rozpiętości pomiędzy podporami. Zaletą budowy nasuwania podłużnego jest to, że może być stosowaną również w czasie niekorzystnych warunków atmosferycznych. Podczas realizacji budowlańcy stosują namioty, dzięki czemu roboty mogą być prowadzone podczas opadów, czy niskich temperatur. Tak samo jak podczas stosowania betonowania nawisowego konieczne jest wykonanie specjalistycznego projektu technologicznego, który uwzględnia złożoność stanów naprężeń, w których pracuje konstrukcja w trakcie realizacji technologią nasuwania.

Obiekty inżynierskie w ciągu autostardy A4

W ramach budowy autostrady A4 oprócz estakady zostaną wybudowane: 10 wiaduktów autostradowych, 5 mostów autostradowych, 10 wiaduktów drogowych, 1 przejście dla pieszych pod autostradą, 5 przejść dla zwierząt nad autostradą oraz 323 przepusty drogowe autostrady. Ponadto, przebudowywane są drogi poprzeczne. Koszt realizacji to 1,75 mld złotych brutto.

Najdłuższa estakada na Podkarpaciu

Nazwa: Estakada
Lokalizacja: autostrada A4, od węzła Krzyż do węzła Dębica Pustynia (woj. podkarpacie)
ustrój nośny: ciągły ustrój skrzynkowy, z betonu sprężonego
korpus podpór: przyczółki ścienne, podpory pośrednie słupowe
długość całkowita: 1352,00 m
rozpiętość przęseł: sekcja 1: 46,00 m + 5x60,00 m + 47,00 m
sekcja 2: 72,00 m + 120,00 m + 72,00 m
sekcja 3: 47,00 m + 10x60,00 + 46,00 m
szerokość całkowita: 38,00 m do 41,10 m
posadowienie: pośrednie na palach wielkośrednicowych (wiercone, pionowe, bez pozostawionej osłony)
klasa obciążeń obiektu: klasa "A" wg PN-85/S-10030, pojazd specjalny klasy 150 wg STANAG 2021
Realizacja: 2010-II kw. 2012
Stan inwestycji: realizowana

Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)
Projekt architektoniczny: Mosty Gdańsk
Generalny wykonawca: konsorcjum w składzie: lider - SIAC CONSTRUCTION Ltd., partnerzy: PBG SA, APRIVIA SA, HYDROBUDOWA POLSKA SA.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej