Zmienimy infrastrukturę?
"Wierzę głęboko w to, że zmienimy infrastrukturę i będzie to szansa dla Polski na przyśpieszony rozwój gospodarczy. Zadanie, które polega na budowaniu dróg, nowych linii kolejowych, modernizacji infrastruktury, to zadanie dla optymistów, bo tylko optymiści mogą przełamać biurokratyczne bariery, które wciąż odkrywamy, nie tylko w przepisach prawnych, ale także w strukturach administracji" - powiedział Cezary Grabarczyk, minister Infrastruktury podczas konferencji "Wspieranie konkurencyjności Polski poprzez rozwój infrastruktury transportowej".
Odnosząc się do opracowanego na zlecenie Amerykańskiej Izby Handlowej raportu "Drogi na EURO 2012, analiza infrastruktury drogowej w Polsce - stan faktyczny i szanse rozwoju", minister Grabarczyk zauważył, iż jest to doskonały materiał do dyskusji oraz opracowanie, z którego płyną wnioski, które - jeżeli zostaną uwzględnione i wdrożone, mogą przyśpieszyć realizacje projektów infrastrukturalnych. "We wrześniu ubiegłego roku rząd przyjął Program Budowy Dróg do 2012 roku. Gdy objąłem urząd ministra Infrastruktury, postanowiłem, że nie będzie prób odejścia od założeń, które zostały wówczas przyjęte. Będziemy kontynuowali ten program" - dodał.
Głównymi tematami dyskusji były propozycje zmian zmierzających do przyśpieszenia tempa realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce oraz wypracowania modelu finansowania infrastruktury, z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego.
Ustosunkowując się do koncepcji partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), Cezary Grabarczyk przypomniał, iż premier Donald Tusk w swoim expose zapowiedział, iż rząd zmieni podejście do systemu PPP. "Chcemy, by PPP było równorzędne z budżetowym i unijnym systemem finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Wznowiliśmy negocjacje z koncesjonariuszem na autostradzie A1, któremu poprzedni rząd próbował odebrać koncesję na realizację odcinka między Nowymi Marzami a Toruniem. Podjęliśmy też negocjacje z Autostradą Wielkopolską, która być może będzie realizować odcinek autostrady A2. Chcemy też udzielić nowych koncesji - na autostradę A1, odcinek do Strykowa do Pyrzowic oraz na odcinek autostrady A2 - od Strykowa do Konotopy".
"Chciałbym, aby organizacja EURO 2012 była dodatkowym czynnikiem mobilizującym rząd i GDDKiA, samorządy i sektor prywatny realizujące projekty w Polsce. Drogi są potrzebne gospodarce, jest to czynnik niezbędny, warunkujący szybszy rozwój gospodarczy gmin, powiatów, regionów i całego kraju" - powiedział minister Infrastruktury.
"W czasie tego półrocza Ministerstwo Infrastruktury wystąpiło z projektem nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Nowy projekt eliminuje wiele barier, uelastycznia znaczną część przepisów, eliminuje prawne absurdy. Druga ważna ustawa, którą opracowaliśmy, to ustawa o koncesjach na usługi i roboty budowlane. Trzecia to nowelizacja specustawy drogowej - spowoduje ona, iż okres przygotowawczy dla inwestycji drogowych zostanie skrócony przynajmniej o połowę. Będzie również zmieniane Prawo ochrony środowiska, minister Środowiska przygotował nowelizację, która eliminuje żmudną administracyjną procedurę" - zapowiedział.
Konferencja (odbyła się 9 czerwca br. w Warszawie) była kolejną z cyklu konferencji Building Competitive Advantage, organizowanych przez Amerykańską Izbę Handlową, we współpracy z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury