Zgniatacze pudeł, czyli architekci dekonstrukcji
Już 6 października 2009 roku rozpoczynie się w krakowskim Kinie Mikro jesienna edycja Festiwalu Filmów o Architekturze. Organizator czterodniowego festiwalu, wortal Sztuka-Architektury, zaprezentuje zestaw filmów poświęconych jednemu z problemów architektury i kultury współczesnej - tym razem będzie to architektura dekonstrukcji. Pokazom będą towarzyszyć dyskusje zaproszonych gości i publiczności. Festiwal odwiedzi 13 miast Polski. Specjalnym wydarzeniem trzeciej edycji będzie otwarcie łódzkiej odsłony festiwalu przez Daniela Libeskinda – jednego z najbardziej znanych architektów współczesnych.
Harmonogram ArchFilmFest - jesień 2009
- 6-9 paździenika: Kraków, Kino Mikro, początek seansów - godz. 18:00.
- 21-24 paździenika: Łódź, Łódź ArtCenter, początek seansów - godz. 15:00
- 3-6 listopada: Katowice, Centrum Sztuki Filmowej Silesia, początek seansów - godz. 18:00
- 17-20 listopada: Szczecin, Willa Lentza, początek seansów - godz. 18:00
- 24-27 listopada: Poznań, Kino Apollo, początek seansów - godz. 18:00
Więcej na stronie festiwalu.
Dzień pierwszy: Język emocji
I. Architekci dekonstrukcji (USA, 2001, 56 min.)
Film przygotowany przez znaną, nowojorską firmę Michael Blackwood. Opowiada o powstaniu ruchu architektury dekonstrukcji. Prezentuje odniesienia tego ruchu do historyzującego postmodernizmu i uwikłanego w politykę konstruktywizmu. Pokazuje związki tego ruchu z filozofią Jacquesa Derridy. Wskazuje też na różne nurty w kręgu architektury dekonstrukcji – od Petera Eisenmanna po Franka Gehrego. Zajmuje się także niezwykłym fenomenem zbiorowego wystąpienia grupy architektów, którym udaje się zbudować spójny program, a następnie wcielić go w życie przekształcając później sukces ideowy w towar rynkowy.
W filmie występują Peter Eisenman, Frank Gehry, Zaha Hadid, Coop Himmelblau, Rem Koolhaas, Daniel Libeskind, Michael Sorkin, Bernard Tschumi, Hajime Yatsuka, Jacques Derrida.
II. Muzeum Żydowskie w Berlinie. Oprowadza Daniel Libeskind. (USA, 2002, 56 min.)
Jeden z czołowych architektów dekonstrukcji oprowadza po obiekcie, którego budowa zajęła mu ponad 10 lat. Jego rozmówcą jest nowojorski krytyk architektury Alan Riding. W czasie przechadzki architekt omawia cały zestaw architektonicznych i filozoficznych idei, które doprowadziły go do wybudowania jednego z najbardziej niezwykłych dzieł architektury współczesnej oraz atrakcji turystycznej przyciągającej do Berlina miliony turystów. Film pokazuje, jak idee zaprezentowane na nowojorskiej wystawie w MoMa w 1988 roku, znalazły swoje odzwierciedlenie w zrealizowanym obiekcie.
Tego dnia w dyskusji udział wezmą m.in.: prof. Marta Leśniakowska – historyk architektury, Instytut Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Marta Gołębiewska – Instytut Filozofi i Socjologii PAN, red. Konrad Kęder – redaktor naczelny kwartalnika literackiego FA-art., red. Katarzyna Jaruzelska–Kastory - Rzeczpospolita.
Dzień drugi: Cyfrowy barok?
I. Szkice Franka Gehrego (USA, 2005, 84 min.)
Legendarny film zrealizowany, na prośbę Gehrego, przez jego przyjaciela – znanego reżysera Sydneya Pollacka. Przez 5 lat reżyser śledził proces przekształcania się odręcznych szkiców Gehrego w realizowane budynki. Dzięki przyjaźni obu twórców dokument pozwala nie tylko na poznanie twórczości Gehrego, ale także na osobiste spotkanie ze znanym architektem.
Dzień trzeci: Ojcowie ikon
I. Na krawędzi. Historia Opery w Sydney. (Australia, 1998, 56 min.) Fascynująca i tragiczna historia powstania budynku Opery – dzisiejszego symbolu Australii oraz Sydney. Gorzki smak bezkompromisowości i twórczego podejścia do architektury oraz zwycięstwo i porażka Utzona jako architekta w pięknie sfotografowanym filmie Daryl Dellor.
II. Profil. Jan Kaplicky. (Czechy, 2007, 50 min.)
Wzloty i upadki wielkiego, zmarłego na początku 2009 roku architekta czeskiego, emigranta, któremu nigdy nie udało się powrócić do Pragi. Jego najlepsze obiekty zostały w Birmingham oraz w Londynie. Śmierć zastała go w trakcie realizacji jego największego marzenia – wybudowania Biblioteki Narodowej w Pradze na podstawie projektu – zwycięzcy konkursu z 2007 roku. Piękny portret architekta pesymisty, nieugiętego eksperymentatora.
Tego dnia w dyskusji udział wezmą m.in.: Tomasz Zemła – Z-ca dyr.Wydziału Architektury Urzędu miasta Warszawy, Grzegorz Buczek – urbanista, sędzia referent konkursu na Muzeum Historii Polskiej, Jakub Szczęsny – architekt, artysta wizualny, grupa projektowa Centrala.
Dzień czwarty: Cyfrowy barok?
I. Jeden dzień z Zahą Hadid (USA, 2004, 56 min.)
Zaha Hadid opisuje historię swojego rozwoju twórczego oprowadzając po wystawie "Zaha Hadid has Arrived" w wiedeńskim MAK (Museum für Angewandte Kunst). Iracka architektka analizuje swoje realizacje – m.in. Muzeum Sztuki Współczesnej w Rzymie, fabrykę BMW w Lipsku czy Centrum Nauki w Wolfsburgu. Hadid wprowadza widza w tajniki swojej twórczości przerywając wywód osobistymi uwagami na temat kariery oraz architektury. Film kończy się analizą bimorficznej rzeźby „Ice Storm”, która jest syntezą jej podejścia do formy architektonicznej.