Ranking stanowi podsumowanie efektów działań za dany rok, ponieważ sporządzany jest na podstawie badań marketingowych, czyli opinii i odczuć uczestników rynku budowlanego - w tym wypadku dystrybutorów.
Dlaczego akurat dystrybutorzy?
Na podstawie wcześniejszych analiz prowadzonych przez ASM grupa ta okazała się głównym źródłem informacji o materiałach budowlanych. Jej opinie czy zalecenia posiadają istotny wpływ na efekt procesu decyzyjnego, zarówno inwestorów indywidualnych, jak i instytucjonalnych.
Podobnie jak w poprzednich dwóch edycjach, również w tej, uhonorowane zostaną te marki, które przez ankietowanych zostaną wskazane jako: popularne na rynku, uznawane za wysoką jakość, atrakcyjne pod względem ceny, najbardziej dostępne na rynku oraz najczęściej wybierane przez klientów w 2006 roku.
W zeszłorocznej edycji rankingu największe triumfy święciła marka ATLAS, która otrzymała tytuł aż w 6 kategoriach rankingowych i tytuł Budowlanej Marki Roku 2005 ogólnie dla całej branży budowlanej. Tytułami Budowlanej Marki Roku w poszczególnych kategoriach uhonorowani zostali także producenci:
- cement - Lafarge Cement
- materiały wznoszeniowe - Wienerberger
- elementy elewacyjne - Wienerberger
- pokrycia dachowe - Röben
- systemy rynnowe - Marley
- okna dachowe - Fakro
- materiały termoizolacyjne - Rockwool
- systemy ociepleń budynków - Atlas
- kleje i fugi - Atlas
- tynki dekoracyjne - Atlas
- masy i gładzie szpachlowe - Atlas
- gotowe zaprawy murarskie i tynkarskie - Atlas
- posadzki samopoziomujące - Atlas
- silikony i pianki - Soudal
- farby - Polifarb Cieszyn-Wrocław
- lakiery - Polifarb Cieszyn-Wrocław
- impregnaty do drewna - Polifarb Cieszyn-Wrocław
- okna - Stolarka Wołomin
- drzwi - Porta KMI
- płytki ceramiczne - Opoczno
- podłogi (drewniane i laminowane) - Kronopol
- płyty gk - Knauf
Jak wypadnie tegoroczne podsumowanie? Co w tym roku zadecyduje o sukcesie marek?
25 stycznia dowiemy się także, która firma otrzyma tytuł Dystrybutora Roku. Jest to już szósta edycja rankingu, przeprowadzanego przez ASM. W ubiegłym roku zwyciężyły CASTORAMA oraz Grupa PSB - w kategoriach "market budowlany" i "sieć hurtowni budowlanych".
- Zdaliśmy sobie sprawę, że w czasach intensywnej konkurencji znaczenie marki przybiera na sile. Klienci w coraz większym stopniu traktują markę jako przewodnika w swoich decyzjach zakupowych. Rynek budowlany jest dosyć specyficznym rynkiem - podkreśla Małgorzata Walczak, Dyrektor Generalna ASM - Tu w bardzo dużym stopniu liczy się przekonanie klienta do produktu, który nie jest dobrem szybkozbywalnym, a o jego jakości będziemy mogli przekonać się dopiero po latach. Dokonując zakupu, obdarzamy więc producenta sporym kredytem zaufania.