Trasa W-Z już gotowa
Zakończyła się największa, trwająca dwa lata, modernizacja trasy tramwajowej w Warszawie. Od 10 października 2009 r., tramwaje będą jeździły po całej wyremontowanej trasie W-Z. Ostatni akord to włączenie do ruchu odcinka pomiędzy skrzyżowaniem ul. Okopowej z Al. Solidarności a ul. Młynarską.
- Zakończyliśmy prace na tydzień przed terminem. Przypomnę, że to nie jest jedyna inwestycja jaką oddajemy wcześniej. Tak było m.in. z estakadami bielańskimi – powiedział wiceprezydent Jacek Wojciechowicz, zapoznając się z nowymi rozwiązaniami jakie zastosowano w zwrotnicach tramwajowych przy ul. Okopowej.
Modernizację trasy tramwajowej w ciągu trasy W-Z Tramwaje Warszawskie przeprowadziły w ciągu dwóch sezonów budowlanych, przy czym roboty wywołujące największe utrudnienia w komunikacji miejskiej i ruchu drogowym wykonywane były w okresach wakacyjnych. W 2008 r. – od 1 lipca do 13 października - remontowany był odcinek od pętli Cmentarz Wolski do skrzyżowania al. Solidarności z al. Jana Pawła II (bez skrzyżowania), w 2009 r. – od 15 marca do 10 października - odcinek od skrzyżowania al. Solidarności z al. Jana Pawła II (ze skrzyżowaniem) do ul. Jagiellońskiej.
Celem modernizacji, oprócz wymiany wyeksploatowanego torowiska, było usprawnienie poruszania się tramwajów i autobusów, skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie komfortu podróżowania. Nowością jest wspólny autobusowo-tramwajowy pas ruchu. Na trasie od placu Bankowego do ul. Jagiellońskiej torowisko zostało "rozsunięte", tak aby zmieścił się na nim autobus.
Znaczna część zmodernizowanych torowisk na trasie W-Z została wykonana w nowoczesnej, bezpodsypkowej technologii. Szyny w otulinie z żywic o trwałej elastyczności bądź gumy dla zapewnienia skutecznej ochrony przed wibracjami ułożone są na płycie betonowej. Dodatkowo, na odcinku od placu Bankowego do ul. Jagiellońskiej, zastosowany został drugi stopień ochrony przed drganiami w postaci maty elastycznej pod płytą torowiska. Nowe są także wszystkie przejazdy drogowe przez tory.