Ruszyła budowa obwodnicy Poznania
Plac budowy zachodniej obwodnicy Poznania został przekazany wykonawcy 22 lipca br. Ponad 14-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11, na odcinku Złotkowo-Autostrada A2 (Głuchowo), wyprowadzi ruch tranzytowy z kierunku północ-południe poza miasto. Dzięki połączeniu z autostradą A2 oraz planowaną po stronie południowej obwodnicą m. Poznania w ciągu drogi S5, trasa stanie się ważnym szlakiem komunikacyjnym na mapie Polski.
Zachodnia obwodnica Poznania skróci czas przejazdu przez miasto oraz przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżujących w okolicach dróg tranzytowych wewnątrz aglomeracji.
Umowa na budowę zachodniej obwodnicy Poznania, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z wykonawcą - konsorcjum Skanska–Intercor 17 lipca 2009 roku. Wartość prac wyniesie prawie 460 mln brutto. Skanska, jako lider konsorcjum, ma 80% udziału w projekcie (367 mln zł brutto). Zakres inwestycji obejmuje:
- roboty ziemne
- budowę 14,2 kilometrów drogi ekspresowej: 2 jezdnie po dwa pasy ruchu + pasy awaryjne
- budowę 4 węzłów: Swadzim na przecięciu obwodnicy z drogą krajową nr 92, Zakrzewo na przecięciu obwodnicy z drogą wojewódzką nr 307, Dąbrówka na przecięciu obwodnicy z drogą powiatową nr 2401P, Głuchowo na S5 (autostrada A2)
- budowę obiektów inżynierskich: WD – wiadukty nad drogą S11 i S5 – 8 szt., WS – wiadukty w ciągu drogi S11 i S5 – 5 szt., w tym 1 szt. nad linią PKP PS – przejścia pieszo–rowerowe w ciągu drogi S11 – 2 szt., MS – most w ciągu drogi S11 – 1 szt.
- dróg współpracujących o łącznej długości 12,5 km
- miejsc obsługi podróżnych: MOP- Swadzim, MOP- Palędzie
- urządzeń odwadniających i odprowadzających wody deszczowe
- zabezpieczeń akustycznych, zieleń drogowa
- ogrodzenia obwodnicy po obu jej stronach o łącznej długości 31,6 km,
- wzmocnienia podłoża
oraz przebudowę: urządzeń wodno-kanalizacyjnych, urządzeń melioracyjnych, elektrycznych (napięcia: niskie, średnia), teletechnicznych, kolejowych oraz sieci gazowych (ciśnienia: niskie, średnie, wysokie).