Ruszają przetargi w Krakowie
Szybki tramwaj do osiedla Golikówka, przebudowa ronda Ofiar Katynia, rozbudowa ciągu Surzyckiego–Christo Botewa do wschodniej obwodnicy miasta... W Krakowie, w ciągu kilku tygodni, mają zostać rozpisane przetargi na inwestycje komunikacyjne warte ponad 400 mln zł.
- Chcemy wykorzystać sytuację, gdy w dobie kryzysu firmy oferują niższe od zakładanych ceny za realizację inwestycji - mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca Prezydenta Krakowa. I zapowiada, że w ciągu kilku tygodni zostaną rozpisane przetargi na wykonanie kilku strategicznych przedsięwzięć komunikacyjnych. Ich wartość wynosi około 440 mln zł.
W ciągu najbliższego tygodnia Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozpocznie poszukiwania wykonawcy dla przebudowy ronda Ofiar Katynia.
- To będzie nowoczesny, trzypoziomowy węzeł komunikacyjny, z tunelem i estakadą - opisuje Tadeusz Trzmiel. Miasto ma już prawomocną decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).
- Pierwsze prace budowlane mogą się rozpocząć już tej jesieni - prognozuje wiceprezydent Krakowa. Wartość inwestycji to ok. 160 mln zł, z czego prawie połowę ma dołożyć Unia Europejska. Zgodnie z harmonogramem przebudowa ronda Ofiar Katynia ma zakończyć się w 2011 roku.
Równie szybko ma zostać ogłoszony przetarg na rozbudowę ulic Surzyckiego i Christo Botewa oraz przedłużenie tej ostatniej do wschodniej obwodnicy Krakowa, realizowanej obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przy wsparciu Miasta. Wartość tej inwestycji szacuje się na ok. 115 mln zł. Podobnie jak w przypadku ronda Ofiar Katynia, władze Krakowa liczą na niższe niż zakładane finansowe oferty potencjalnych wykonawców. Projekt zostanie wsparty finansowo przez Unię Europejską.
Na przełomie lipca i sierpnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA ma rozpisać przetarg na budowę linii szybkiego tramwaju od ronda Grzegórzeckiego przez Most Kotlarski do ulicy Lipskiej na osiedlu Golikówka.
- To zadanie obejmuje też realizację ulicy Kuklińskiego i jest jednym z elementów unijnego projektu Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II - informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK SA. W ramach tego projektu krakowska spółka zakupi też 24 nowoczesne niskopodłogowe tramwaje i zmodernizuje ulicę Długą.
Równocześnie MPK SA będzie szukała wykonawcy na estakadę w ciągu ulic Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich. Pod nią ma przechodzić torowisko tramwajowe do osiedla Golikówka.
- Jeśli uda się rozstrzygnąć wszystkie przetargi w zakładanym terminie, jesienią Kraków zamieni się w wielki plac budowy - podsumowuje wiceprezydent Tadeusz Trzmiel. - Oczywiście prace budowlane będą tak prowadzone, by jak najmniej utrudnić życie kierowcom.