Pozwolenie na budowę drogi S8 w Warszawie (węzeł Salomea)
Decyzję mającą rygor natychmiastowej wykonalności podpisał Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zezwolenie dotyczy 650 - metrowego warszawskiego fragmentu drogi S8 na odcinku Salomea – Wolica. Koszt inwestycji to ok. 307 mln zł.
- Realizacja docelowo ułatwi dojazd do centrum Warszawy, z południowej obwodnicy stolicy, a tym samym z autostrady A2. W przyszłości budowany odcinek będzie także rozpoczynał tzw. obwodnicę Janek, wyprowadzając ruch w kierunku Katowic i Wrocławia na drogę S8 oraz w kierunku Krakowa do połączenia z drogą S7 w okolicach Magdalenki – mówi Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.
Początek drogi planowany jest na terenie dzielnicy Włochy, za skrzyżowaniem Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską (węzeł „Łopuszańska”). Trasa znajdzie się w ciągu Al. Jerozolimskich, gdzie powstanie dwupoziomowy węzeł „Salomea", który będzie stanowił skrzyżowanie z projektowaną ulicą Nowolazurową. Węzeł znajduje się częściowo na terenach dzielnicy Ursus. Droga będzie przebiegała bezkolizyjnie nad linią kolejową WKD i dotrze do granicy Warszawy z gminą Michałowice, a tuż za nią do węzła z południową obwodnicą Warszawy.
Decyzję o pozwoleniu na budowę poprzedziły konsultacje społeczne i ocena oddziaływania na środowisko. Podczas otwartej rozprawy administracyjnej, z udziałem przedstawicieli inwestora, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) i urzędu wojewódzkiego, uczestnicy zgłaszali swoje uwagi i zapytania. Zgodnie z decyzją środowiskową RDOŚ, podczas inwestycji zostaną zastosowane środki ograniczające oddziaływanie nowej trasy na środowisko. Zamontowane zostaną m.in. ekrany akustyczne redukujące hałas. Wycinka drzew i krzewów będzie ograniczona do niezbędnego minimum.
Droga ekspresowa S8 umożliwi sprawniejszy dojazd z Białegostoku, przez województwo mazowieckie i łódzkie, do Wrocławia.