Plany dla Chopina

2008-10-31 16:56

"Jeszcze rok temu niewielu wierzyło, że Terminal II zostanie oddany do użytku w terminie. Wszyscy sceptycy przekonali się, że się udało - normy europejskie zostały spełnione i Terminal II działa" - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas konferencji prasowej zorganizowanej 30 października br. na warszawskim lotnisku Okęcie.

W konferencji "Plany inwestycyjne Lotniska Chopina w latach 2008 - 2012" wzięli również udział Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Michał Marzec, naczelny dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" .

Minister Cezary Grabarczyk podkreślił, że z planami inwestycyjnymi PPL zostali zapoznani organizatorzy EURO 2012 i UEFA. Porty Lotnicze Balice w Krakowie i Okęcie w Warszawie nie budzą zastrzeżeń ekspertów oceniających stan zaawansowania przygotowań Polski do organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej. "Harmonogram prac został zaprezentowany tak, aby na bieżąco sprawdzać stan zaawansowania inwestycji. Do 2012 roku wszystkie zaplanowane inwestycje zostaną zrealizowane" - zapewnił minister. "Branża lotnicza rozwija się mimo kryzysu. Przewidujemy, że w 2008 r. z polskich portów lotniczych skorzysta 22 mln pasażerów, oznacza to wzrost o około 20% w stosunku do ubiegłego roku. Zwiększa się również dynamika wzrostu liczby pasażerów w portach regionalnych. W 2007 r. porty regionalne po raz pierwszy odprawiły więcej pasażerów niż lotnisko Okęcie" - dodał.

Minister Jarmuziewicz podkreślił, że dzięki wejściu w życie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego pojawiła się olbrzymia szansa na rozwój infrastruktury lotniskowej w Polsce, zwłaszcza w portach regionalnych, ze względu na możliwość przekazywania na cele cywilne infrastruktury lotnisk wojskowych. Zapewnił także, że do 2012 roku lotnisko Okęcie będzie doskonale skomunikowane z siecią drogową i kolejową.

Dyrektor PP "Porty Lotnicze" podsumował inwestycje zrealizowane dotychczas oraz przedstawił plan realizacji inwestycji w latach 2008-2012. Najważniejsze projekty inwestycyjne, które zostaną w tym czasie zrealizowane, to dokończenie budowy Terminalu II, modernizacja i rozbudowa nawierzchni lotniskowych i zintegrowanie dwóch istniejących dzisiaj budynków terminali (TI i TII) w jeden spójny architektonicznie obiekt.

Harmonogram prac przewiduje wybór do końca 2008 r. wykonawcy dokumentacji, na podstawie której realizowane będą planowane inwestycje. Prace podzielone zostały na trzy etapy.
W pierwszym zrealizowane zostaną inwestycje na płycie lotniska. Najważniejsze prace to: modernizacja istniejących nawierzchni lotniskowych, budowa nowych odcinków dróg kołowania, nowej płyty postojowej dla samolotów oraz nowej płyty do odladzania samolotów, dróg szybkiego zjazdu z pasów - rapid exit, a także budowa scentralizowanej infrastruktury paliwowej. Zakończenie prac budowlanych na płycie lotniska planowane jest na czwarty kwartał 2009 roku.
W drugim etapie dokończona zostanie budowa pirsu południowego Terminalu II. Przed Terminalem I wybudowany zostanie pirs centralny, co dodatkowo zwiększy liczbę rękawów dla samolotów. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na czwarty kwartał 2010 roku.
W ostatnim etapie zostanie zmodernizowany Terminal I i połączony z Terminalem II. Obydwa budynki, po połączeniu w jeden obiekt, stworzą jednolity pod względem architektonicznym i organizacyjnym terminal. Prace nad tym połączeniem rozpoczną się po dokończeniu budowy pirsu południowego i centralnego. Zostaną ukończone do połowy 2012 roku.

Najważniejsze prace, które zostały wykonane po zerwaniu umowy z konsorcjum FBL, które budowało Terminal II, to przede wszystkim ukończenie i otwarcie Terminalu II (hali przylotów i odlotów oraz pirsu północnego), inwentaryzacja prac wykonanych przez konsorcjum, oddanie do użytku nowej drogi kołowania, płyty postojowej dla samolotów, parkingów przed Terminalem II (w sumie na 2600 miejsc), a także tunelu i kładki dla pieszych, które usprawniają ruch pieszy i drogowy w rejonie lotniska.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej