PKP wzięło się za dworce
Polskie Koleje Państwowe SA prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat! Do 2012 roku PKP wydadzą na ten cel ponad 670 mln złotych.
Oczywiście, na tak zakrojone przedsięwzięcie potrzebne będzie finansowanie z kilku źródeł: fundusze Unii Europejskiej (236 mln zł) , fundusze Budżetu Państwa (353 mln zł) , środki własne PKP SA (102 mln złotych). Przez dwa lata PKP przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku.
Wiadomo, że ze względu na EURO, najważniejsze są dworce w miastach-gospodarzach rozgrywek. Wrocław właśnie wybrał wykonawcę modernizacji Dworca Głównego, a w Warszawie PKP realizują kolejny etap inwestycji, które zmienią dworce Warszawa Centralna i Wschodnia do 2012 roku. PKP ogłosiły przetargi na generalnych wykonawców prac. Wykonawcy mają zostać wybrani do końca marca, a prace budowlane ruszyć w 2010 roku.
Termin składania ofert na prace remontowe Dworca Centralnego mija 8 lutego, termin przetargu na wykonawcę przebudowy Dworca Warszawa Wschodnia 10 marca 2010 roku.
Szacowana wartość prac na Dworcu Centralnym wynosi ok. 22 mln zł. Modernizacja obiektu obejmie elewację hali głównej, zewnętrzne pasaże wokół hali głównej na poziomie 0, a także wszystkie ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne. Pasażerowie zyskają więcej przestrzeni, więcej światła we wszystkich częściach dworca, nowe i czytelne systemy informacji elektronicznej i wizualnej, nowe biletomaty, infokioskii oraz uporządkowane galerie handlowe. Inwestycja jest finansowana ze środków własnych PKP.
Dworzec Warszawa Wschodnia przejdzie gruntowną modernizację, która zmieni wygląd dworca, jego funkcjonalność i dostępność dla warszawiaków. Wartość tej inwestycji wyniesie ok. 45 mln zł i jest ona współfinansowana ze środków budżetu Państwa i PKP.
W 2009 roku PKP zakończyły remonty budynków dworców Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle. Trwa również negocjowanie warunków umowy inwestycyjnej budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia z developerem wyłonionym w rokowaniach – francuską firmą Nexity.
Oprócz tego PKP współpracuje z dużymi firmami deweloperskimi, które są partnerami przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z deweloperami wynosi ponad 1,5 mld złotych.
PKP dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności ze sprawnym poruszaniem się. Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą. Będą także miejscami spotkań i spę-dzania wolnego czasu. PKP chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi: komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.