PKP: połączenie kolejowe do stadionu Arena Gdańsk. Wybrano wykonawcę
Zarząd PKP wybrał wykonawcę, który zrealizuje połączenie kolejowe do stadionu Arena Gdańsk. Wartość umowy na roboty budowlane opiewa na ponad 6 mln złotych. Inwestycja, która jest finansowana ze środków budżetowych, ma zostać zrealizowana do końca listopada 2011 roku.
Zarząd PKP wybrał wykonawcę, który zrealizuje połączenie kolejowe prowadzące do stadionu Arena Gdańsk.
Przedsięwzięcie umożliwi wznowienie ruchu pociągów pasażerskich, które zostały zawieszone 6 lat temu. Nowa sieć kolejowa, ma być gotowa do końca listopada.
Wykonawcą inwestycji jest firma TOR-KAR-SSON. Umowa na roboty budowlane została podpisana 19 września. Z ramienia PKP umowę podpisali: Dariusz Kaczyński - dyrektor Centrum Rewitalizacji Inwestycji oraz Eugeniusz Pietrzak - zastępca dyrektora Centrum Rewitalizacji Inwestycji, natomiast w imieniu wykonawcy TOR-KAR-SS0N, Zbigniew Kargul, właściciel spółki.
W ramach zawartego kontraktu wykonawca zadania zaprojektuje i wybuduje nową linię.
Całkowita wartość umowy na roboty budowlane wynosi 6 087 270 tys. złotych.
Połączenie kolejowe do stadionu Arena Gdańsk - zakres robót
- opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej i powykonawczej,
- kompleksowa wymiana 3,5 km nawierzchni kolejowej,
- wymiana 1 szt. rozjazdu,
- wybudowanie nowego przejścia rozjazdowego pomiędzy liniami 227 i 249 wraz z jego elektryfikacja i centralizacją wbudowanych rozjazdów,
- modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa (dobudowa przebiegów, przestawienie semaforów i tarcz ostrzegawczych),
- zabudowa rogatek z 2 napędami elektrycznymi wraz z telewizją przemysłową TVu,
- przebudowa sieci trakcyjnej (4 słupy na długości budowanego peronu),
- skrócenie toru żeberkowego i zakończenie go kozłem oporowym.
Połączenie kolejowe do stadionu Arena Gdańsk umożliwi dojazd koleją od stacji Gdańsk Główny do Letnicy, czyli na stadion piłkarski i do powstających właśnie obiektów Międzynarodowych Targów Gdańskich. Linia kolejowa (nr 249) Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno (linia pasażerska) jest linią jednotorową, zelektryfikowaną, przebiegającą w terenie zabudowanym.
Równolegle do niej przebiega linia kolejowa (nr 227) Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (linia towarowa). Inwestycja pozwoli na wznowienie ruchu pociągów pasażerskich, które zostały zawieszone w 2005 roku. Ponadto, przedsięwięcie przyczyni się do uzyskania prędkości rozkładowej 80 km/h oraz umożliwi wykorzystanie toru linii kolejowej 227 do ruchu pociągów osobowych. Inwestycja usprawni połączenie pomiędzy centrum miasta, a dzielnicą Gdańsk Nowy Port (tereny przemysłowe i rejon portów), a także po zakończeniu Euro 2012, pozwoli na wykorzystanie linii kolejowej nr 249 w obsłudze stadionu i okolic.