Pierwszy do modernizacji: dworzec w Radomiu

2009-12-22 11:09

Polskie Koleje Państwowe S.A. dokonały otwarcia ofert w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego w Radomiu. Do przetargu zgłosiło się 8 firm z całej Polski. Dworzec w Radomiu jest wśród 33 dworców, których remont będzie współfinansowany ze środków budżetu państwa.

Swoje oferty zgłosiły następujące firmy:

  • Miejska pracownia projektowa Architekci Sp. z o.o. (z Mińska Mazowieckiego)
  • Pracownia architektoniczna mgr. inż. arch. Cezary Furmanek (z Łodzi)
  • Metropolis pracownia projektowa (ze Szczecina)
  • PM Group Polska Sp. z o.o. (z Wrocławia) 
  • Wojciech Gęsiak Studio Architektoniczne (z Radomia) 
  • Sener Sp. z o.o. (z Warszawy) 
  • Paweł W. Graliński Arch Magic Associated Architects Sp. z o.o. (z Warszawy) 
  • A. T. Development Sp. z o.o. (z Warszawy).

Prace, które zostaną przeprowadzone na radomskim dworcu to m.in.: dostosowanie pomieszczeń dworca i otoczenia dla osób niepełnosprawnych; budowa toalet dla podróżnych; wymiana pokrycia dachowego; wymiana okien i drzwi; odnowienie tynków i okładzin ściennych; naprawa konstrukcji stropów i sufitów;  naprawa izolacji poziomej i pionowej fundamentów; drenaże i odwodnienia; wymiana posadzek; wymiana instalacji sanitarnych, elektrycznych, teletechnicznych.

Przebudowa dworca będzie prowadzona w uzgodnieniu z Konserwatorem Zabytków. Koszt całego remontu to ok. 12,7 mln zł.

Harmonogram inwestycji wygląda następująco:

  • do końca stycznia 2010 - podpisanie umowy na wykonawcę dokumentacji projektowej
  • przełom czerwca i lipca 2010 - wykonanie dokumentacji projektowej 
  • III kwartał 2010 - przetarg na wykonawstwo i nadzór inwestorski 
  • IV kwartał 2010 - rozpoczęcie robót 
  • grudzień 2011/styczeń 2012 - zakończenie prac.

Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 30 lat! Do 2012 r. PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln zł. Modernizacje finansowane są z  funduszu Unii Europejskiej (236 mln zł), budżetu państwa (353 mln zł) oraz funduszów własnych PKP S.A. (102 mln zł). Przez 2 lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 r.

Oprócz tego PKP S.A. współpracują z dużymi firmami deweloperskimi, które są partnerami PKP S.A. przy projektach przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 2 mld zł.

PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.
Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej