Pierwszy do modernizacji: dworzec w Radomiu

2009-12-22 11:09

Polskie Koleje Państwowe S.A. dokonały otwarcia ofert w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego w Radomiu. Do przetargu zgłosiło się 8 firm z całej Polski. Dworzec w Radomiu jest wśród 33 dworców, których remont będzie współfinansowany ze środków budżetu państwa.

Swoje oferty zgłosiły następujące firmy:

  • Miejska pracownia projektowa Architekci Sp. z o.o. (z Mińska Mazowieckiego)
  • Pracownia architektoniczna mgr. inż. arch. Cezary Furmanek (z Łodzi)
  • Metropolis pracownia projektowa (ze Szczecina)
  • PM Group Polska Sp. z o.o. (z Wrocławia) 
  • Wojciech Gęsiak Studio Architektoniczne (z Radomia) 
  • Sener Sp. z o.o. (z Warszawy) 
  • Paweł W. Graliński Arch Magic Associated Architects Sp. z o.o. (z Warszawy) 
  • A. T. Development Sp. z o.o. (z Warszawy).

Prace, które zostaną przeprowadzone na radomskim dworcu to m.in.: dostosowanie pomieszczeń dworca i otoczenia dla osób niepełnosprawnych; budowa toalet dla podróżnych; wymiana pokrycia dachowego; wymiana okien i drzwi; odnowienie tynków i okładzin ściennych; naprawa konstrukcji stropów i sufitów;  naprawa izolacji poziomej i pionowej fundamentów; drenaże i odwodnienia; wymiana posadzek; wymiana instalacji sanitarnych, elektrycznych, teletechnicznych.

Przebudowa dworca będzie prowadzona w uzgodnieniu z Konserwatorem Zabytków. Koszt całego remontu to ok. 12,7 mln zł.

Harmonogram inwestycji wygląda następująco:

  • do końca stycznia 2010 - podpisanie umowy na wykonawcę dokumentacji projektowej
  • przełom czerwca i lipca 2010 - wykonanie dokumentacji projektowej 
  • III kwartał 2010 - przetarg na wykonawstwo i nadzór inwestorski 
  • IV kwartał 2010 - rozpoczęcie robót 
  • grudzień 2011/styczeń 2012 - zakończenie prac.

Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 30 lat! Do 2012 r. PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln zł. Modernizacje finansowane są z  funduszu Unii Europejskiej (236 mln zł), budżetu państwa (353 mln zł) oraz funduszów własnych PKP S.A. (102 mln zł). Przez 2 lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 r.

Oprócz tego PKP S.A. współpracują z dużymi firmami deweloperskimi, które są partnerami PKP S.A. przy projektach przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 2 mld zł.

PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.
Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej