Nowa droga w Euroregionie Nysa
5 kwietnia br. ministrowie ds. transportu i infrastruktury Polski, Czech i Niemiec podpisali w niemieckim Zittau umowę o budowie połączenia drogowego w Euroregionie Nysa. Nowe połączenie komunikacyjne to nie tylko budowa nowej drogi i mostu granicznego na granicy polsko-niemieckiej, ale też ustalenie nowych przejść na granicy polsko-czeskiej i polsko-niemieckiej oraz zapewnienie niezbędnej infrastruktury tych przejść.
Temat budowy drogi łączącej niemiecką drogę federalną 178 z czeską drogą I/35 przez polskie terytorium w Euroregionie Nysa był poruszany w rozmowach polsko-niemieckich i polsko-czeskich od kilku lat. Już w 2002 roku przedstawiciele tych państw podpisali w Libercu "Wspólne oświadczenie w sprawie połączenia drogowego w obszarze między miejscowościami Bogatynia (RP), Hradek nad Nisou (RCz), Żytawa (RFN)". Nowe połączenie komunikacyjne to nie tylko budowa nowej drogi i mostu granicznego na granicy polsko-niemieckiej, ale też ustalenie nowych przejść na granicy polsko-czeskiej i polsko-niemieckiej oraz zapewnienie niezbędnej infrastruktury tych przejść. Nowa droga będzie zaliczona do sieci dróg wojewódzkich. Warunki realizacji tego połączenia określiu trójstronna umowa międzynarodowa. Wynegocjowany projekt tej umowy umowy określa m. in.:
- inwestycje niezbędne do utworzenia i funkcjonowania nowego połączenia drogowego,
- miejsce połączenia dróg na granicy polsko-czeskiej i polsko-niemieckiej,
- parametry nowej drogi,
- koszty finansowania drogi i mostu na granicy polsko-niemieckiej,
- termin realizacji.
Strona polska na mocy umowy otrzyma ryczałtem kwotę 13 mln euro (w czterech ratach) od strony niemieckiej oraz jednorazową kwotę 2,5 mln euro od strony czeskiej na pokrycie kosztów:
- budowy nowej drogi na terytorium polskim oraz budowy i rozbudowy niezbędnych połączeń z polską siecią dróg krajowych,
- budowy polskiej części mostu granicznego przez Nysę Łużycką.
Szacuje się, że przekazane środki w 50 proc. zostaną wykorzystane na budowę nowej drogi na terytorium polskim łączącej drogę czeską I/35 z niemiecką drogą federalną 178 (wraz z budową polskiej części mostu granicznego). Pozostałe 50 proc. pochłonie modernizacja polskiej sieci dróg (drogi wojewódzkiej nr 354 na odcinku Zatonie-Sieniawka, drogi wojewódzkiej nr 352 na odcinku Zatonie-Działoszyn). Droga ma być oddana do użytku w 2007 roku.