Na Święta bez utrudnień na obwodnicy Torunia
Koniec utrudnień na trasie Warszawa-Gdańsk. Udostępnimy kierowcom zamknięty na czas przebudowy skrzyżowania odcinek drogi wojewódzkiej nr 552 między Lubiczem a obwodnicą Torunia. Będzie można swobodnie przejechać od DK 10 do Grębocina - informuje Skanksa. Aby ułatwić kierowcom jazdę w okresie świątecznym, zapowiadane na grudzień wyłączenie z ruchu 1,5-km odcinka obwodnicy Torunia spółka przesuwa na 13 stycznia.
- Zdajemy sobie sprawę, że zamknięcie części obwodnicy Torunia pociągnie za sobą utrudnienia w ruchu tranzytowym i lokalnym – mówi Marian Korolko, menadżer Zespołu Obwodnicy Torunia i Węzła Lubicz. - Ze względu na okres bożonarodzeniowy i związany z tym zwiększony ruch na drogach postanowiliśmy ułatwić choć trochę życie kierowcom i zamknąć obwodnicę dopiero w styczniu. W okresie pomiędzy Świętami a Nowym Rokiem nie planujemy prowadzić żadnych robót.
Zmiany w organizacji ruchu
Zmiany, które wprowadzi Skanska od 13 stycznia 2010 r. będą polegały na zamknięciu niemal 1,5–km fragmentu obwodnicy Torunia od DK 10 do drogi wojewódzkiej nr 552 oraz łącznic węzła spajającego obwodnicę z DK 80. W związku z tym będzie wprowadzony objazd na trasie Łódź-Gdańsk. Ruch poprowadzony zostanie przez przebudowane skrzyżowanie DK 10 z drogą wojewódzką nr 552.
- Zmiany, które wprowadzimy będą możliwe dzięki zakończeniu przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 10 z drogą wojewódzką nr 552 – mówi Michał Fendrych, kierownik robót, odpowiedzialny za organizację ruchu. - Prace przebiegły zgodnie z planem i drogę, na odcinku od skrzyżowania z DK 10 do skrzyżowania z obwodnicą Torunia (droga ekspresowa S 10), otwieramy w ustalonym terminie. W związku z zaplanowaną zmianą organizacji ruchu pojawią się utrudnienia na trasie Gdańsk-Łódź i na wyjeździe z Torunia w kierunku Łodzi.
Wyjazd z Torunia z DK 80 na obwodnicę nie będzie w ogóle możliwy. Dla chcących jechać ze wschodniej części Torunia w kierunku Łodzi, będzie poprowadzony objazd przez Grębocin. Zmiany będą obowiązywać do momentu oddania do ruchu autostrady A1.
Co jeszcze w 2010...
Kolejny etap zmian to przełom lipca i sierpnia 2010 r., kiedy to ruch na niemal całej obwodnicy zostanie przełożony z czynnej lewej jezdni na budowaną obecnie prawą nitkę. Ruch prawą jezdnią będzie się odbywał do momentu oddania A1 do ruchu.
- Wszystkie wprowadzane przez nas zmiany są związane z budową autostrady A1, której częścią będzie w przyszłości obwodnica Torunia – mówi Marian Korolko. - Dołożymy wszelkich starań, aby zapewnić kierowcom bezpieczne pokonanie trasy, przy której trwają prace budowlane. Ze względów bezpieczeństwa na obwodnicy wprowadziliśmy ograniczenie prędkości do 80 km/h. Zostały również wyodrębnione dwa punkty wyjazdów z budowy i w tych miejscach ograniczyliśmy prędkość do 60 km/h.
Trwają prace na A1
W tym roku Skanska rozpoczęła budowę II etapu autostrady A1 Nowe Marzy-Czerniewice. Szczyt prac przypadnie na 2010 i 2011 r. Przy projekcie będzie wówczas pracowało ok. 4500 osób. Zostanie wykonane łącznie ok. 10 mln m3 prac ziemnych oraz wyprodukowane i położone 1,3 mln ton mas bitumicznych.
Budowa odcinka Nowe Marzy-Czerniewice to bezpośrednia kontynuacja, realizowanej również przez Skanska - NDI, inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. W grudniu 2007 r., z niemal rocznym wyprzedzeniem Skanska przekazała klientowi północne 25 km A1. W październiku 2008 r., tym razem prawie 3 miesiące przed kontraktowym terminem, zakończyła budowę 65 km pomiędzy Swarożynem a Nowymi Marzami.
Udział Skanska w tym kontrakcie wynosi 80%. Klientem Skanska-NDI jest Gdańsk Transport Company - firma, która od 1997 r. posiada koncesję na budowę i eksploatację 152 km A1 z Rusocina do Czerniewic. Udziałowcami GTC są: Skanska Infrastructure Development – 30%, John Laing Infrastructure Ltd. – 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. – 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV – 15%.