Na lubelszczyźnie będzie więcej równych dróg
Na Lubelszczyźnie jeszcze przed początkiem wakacji rozpocznie się przebudowa pięciu odcinków dróg krajowych o łącznej długości blisko 39 km. Do końca roku kierowcy i pozostali uczestnicy ruchu zyskają w sumie 66,9 km równych i bezpieczniejszych dróg.
W przedostatnim tygodniu maja 2009 roku zaprezentowano najkorzystniejsze oferty złożone przez wykonawców w przetargach ograniczonych na pięć zadań. Ogłoszono je pod koniec grudnia 2008 i w ostatnich dniach stycznia 2009 roku. W pierwszym etapie postępowania wpłynęło 56 wniosków od firm zainteresowanych udziałem w przetargach. Wszystkie zostały dopuszczone dalej, ale w drugiej części wpłynęło w sumie 19 ofert.
Na przebudowę blisko 9 km odcinka drogi krajowej nr 74 pomiędzy Miączynem i Zawalowem wpłynęły cztery oferty. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum czterech firm: Przedsiębiorstwa Robót Drogowych w Zamościu (lider), Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych z Tomaszowa Lubelskiego, Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych z Hrubieszowa i Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Lubartów. Oferta opiewa na 33 823 126 zł.
Cztery oferty złożono na przebudowę 9,1 km odcinka drogi krajowej nr 19 pomiędzy Łukowiskiem i Międzyrzecem Podlaskim. Najkorzystniejszą, wartości 24 431 765 zł, złożyło konsorcjum dwóch firm: Mostostalu Warszawa (lider) oraz Acciony Infraestructuras z Hiszpanii.
Na przebudowę odcinka drogi krajowej nr 82 okolicy Włodawy o długości 7,7 km wpłynęły trzy oferty. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum firm: Strabag (lider) i Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego z Włodawy (wartość 23 998 964 zł).
Cztery oferty złożono na przebudowę krótkiego odcinka drogi nr 48 w Dęblinie (długość 3 km). Najkorzystniejszą cenę - 19 567 274 zł - zaoferowało konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Puławy (lider) i Mota-Engil Polska. Natomiast na przebudowę 10-km odcinka tej samej drogi nr 48 w pobliżu Kocka, wpłynęły cztery oferty. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów (lider), Mota-Engil Polska i Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Lublinie. Wartość oferty wynosi 59 996 946 zł.
Umowy z wykonawcami zostaną podpisane w pierwszych dniach czerwca (o ile nie pojawią się protesty). Prace ruszą przed wakacjami i na czterech z pięciu zadań zakończą się do 30 listopada br., a jedynie w przypadku przebudowy 10 km odcinka drogi nr 48 w pobliżu Kocka roboty potrwają do 31 października 2010 roku (jednak większość prac związanych z układaniem mas bitumicznych zostanie przeprowadzona w tym roku).
Dodajmy, że na terenie Lubelszczyzny trwa przebudowa 11-km obwodnicy Białej Podlaskiej w ciągu drogi krajowej nr 2. Mocno zaawansowane są też prace przy przebudowie 17-km odcinka "siedemnastki", pomiędzy Piaskami i Łopiennikiem. Obie inwestycje zakończą się w listopadzie br. Trwa też budowa obwodnicy Kraśnika w ciągu drogi krajowej nr 74 (długość 5,3 km), a w tym tygodniu zostaną otwarte oferty w przetargu na budowę fragmentu ekspresowej trasy S19 stanowiącej obwodnicę Kocka i Woli Skromowskiej (długość 7,9 km). Lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad chce jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego leżącej w ciągu DK 17 (długość 9,6 km).