Łódź: pięć konsorcjów chce budować podziemny dworzec

2011-04-11 12:05
Dworzec Łódź - plany
Autor: PKP SA

Budowa podziemnego dworca i nowego węzła komunikacyjnego, to jedna z największych przedsięwzięć w ramach projektu Nowe Centrum Łodzi. Do końca 2014 roku ma powstać w mieście nowy węzeł komunikacyjny.

W minionym tygodniu w Warszawie w siedzibie Polskich Linii Kolejowych, zostały otwarte koperty z ofertami firm, które chcą podjąć się budowy podziemnego Dworca w Łodzi. - Pięć konsorcjów złożyło oferty w przetargu na budowę podziemnej części dworca Łódź Fabryczna - poinformował rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Robert Kuczyński. Najdroższa ofertę na kwotę 2,3 mld złotych przedstawił Strabag, natomiast najtańszą Przedsiębiorstwo Robót Inzynieryjnych POL-AQUA na kwotę 1,5 mld złotych. - Komisja przetargowa rozpoczęła analizowanie złożonych ofert pod kątem ich zgodności z wymogami formalnymi i technicznymi. Jedynym kryterium wyboru ofert jest cena. Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest do czerwca 2011 r. - dodaje Kuczyński.

Zobacz także: Podpisano porozumienie na przebudowę dworca Łódź Fabryczna

Wszystkie oferty zmieściły się w budżecie zaplanowanym przez miasto i kolej. Najniższa propozycja jest więc o ponad 900 mln zł tańsza od maksymalnej. Teraz oferty zostaną sprawdzone przez specjalistów z komisji przetargowej. Członkowie komisji będą się kierowali przede wszystkim ceną, ale i tym, czy propozycja spełnia wymagania zamówienia. - Najkorzystniejszą ofertę będziemy chcieli ogłosić jeszcze przed świętami wielkanocnymi - mówi Mirosław Pol, przewodniczący komisji przetargowej. Jeśli nie będzie zastrzeżeń ani odwołań ze strony innych oferentów, to umowa zostanie podpisana.

Zgodnie z założeniami prace nad nową siecią komunikacyjną mają zakończyć się do 2014 roku ( wymogi unijne). By cel został osiągnięty budowa musi ruszyć nie później niż 1 września br. W ramach zamówienia realizowane będą następujące etapy inwestycji: wykonanie dokumentacji projektowej, budowa tunelu dla ruchu dalekobieżnego oraz aglomeracyjnego dla pociągów o dużej prędkości oraz budowę podziemnej stacji kolejowej. Nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna będzie posiadał 4 perony i 8 torów. Planowo trakcja kolejowa ma przebiegać 16,5 m pod ziemią ,a 10,5 m nad nią znajdować się będą podziemne ulice i autobusowa linia komunikacyjna. Nad dworcem powstaną obiekty usługowe, a także lokale mieszkalne: hotele i apartamenty. W trakcie budowy inwestycji planowana jest modernizacja poszczególnych fragmentów infrastruktury miasta, są to głównie: ul. Kalińskiego i Narutowicza, Składowej i Węglowej. Przebudowa obejmie także obecny Dworzec Łódź Fabryczna i tereny sąsiednie. Inwestycja jest współfinansowana z funduszu Unii Europejskiej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej