Łódź: pięć konsorcjów chce budować podziemny dworzec
Budowa podziemnego dworca i nowego węzła komunikacyjnego, to jedna z największych przedsięwzięć w ramach projektu Nowe Centrum Łodzi. Do końca 2014 roku ma powstać w mieście nowy węzeł komunikacyjny.
W minionym tygodniu w Warszawie w siedzibie Polskich Linii Kolejowych, zostały otwarte koperty z ofertami firm, które chcą podjąć się budowy podziemnego Dworca w Łodzi. - Pięć konsorcjów złożyło oferty w przetargu na budowę podziemnej części dworca Łódź Fabryczna - poinformował rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Robert Kuczyński. Najdroższa ofertę na kwotę 2,3 mld złotych przedstawił Strabag, natomiast najtańszą Przedsiębiorstwo Robót Inzynieryjnych POL-AQUA na kwotę 1,5 mld złotych. - Komisja przetargowa rozpoczęła analizowanie złożonych ofert pod kątem ich zgodności z wymogami formalnymi i technicznymi. Jedynym kryterium wyboru ofert jest cena. Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest do czerwca 2011 r. - dodaje Kuczyński.
Zobacz także: Podpisano porozumienie na przebudowę dworca Łódź Fabryczna
Wszystkie oferty zmieściły się w budżecie zaplanowanym przez miasto i kolej. Najniższa propozycja jest więc o ponad 900 mln zł tańsza od maksymalnej. Teraz oferty zostaną sprawdzone przez specjalistów z komisji przetargowej. Członkowie komisji będą się kierowali przede wszystkim ceną, ale i tym, czy propozycja spełnia wymagania zamówienia. - Najkorzystniejszą ofertę będziemy chcieli ogłosić jeszcze przed świętami wielkanocnymi - mówi Mirosław Pol, przewodniczący komisji przetargowej. Jeśli nie będzie zastrzeżeń ani odwołań ze strony innych oferentów, to umowa zostanie podpisana.
Zgodnie z założeniami prace nad nową siecią komunikacyjną mają zakończyć się do 2014 roku ( wymogi unijne). By cel został osiągnięty budowa musi ruszyć nie później niż 1 września br. W ramach zamówienia realizowane będą następujące etapy inwestycji: wykonanie dokumentacji projektowej, budowa tunelu dla ruchu dalekobieżnego oraz aglomeracyjnego dla pociągów o dużej prędkości oraz budowę podziemnej stacji kolejowej. Nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna będzie posiadał 4 perony i 8 torów. Planowo trakcja kolejowa ma przebiegać 16,5 m pod ziemią ,a 10,5 m nad nią znajdować się będą podziemne ulice i autobusowa linia komunikacyjna. Nad dworcem powstaną obiekty usługowe, a także lokale mieszkalne: hotele i apartamenty. W trakcie budowy inwestycji planowana jest modernizacja poszczególnych fragmentów infrastruktury miasta, są to głównie: ul. Kalińskiego i Narutowicza, Składowej i Węglowej. Przebudowa obejmie także obecny Dworzec Łódź Fabryczna i tereny sąsiednie. Inwestycja jest współfinansowana z funduszu Unii Europejskiej.