Kontrola "kawałków" Narodowego
Przedstawiciele Narodowego Centrum Sportu oraz Konsorcjum ALPINE – Hydrobudowa – PBG odbyli wizytę w zakładach Cimolai z siedzibą w Pordenone we Włoszech, gdzie wykonywana jest konstrukcja stalowa Stadionu Narodowego w Warszawie. Podczas tej wizyty (8 lutego br.), producenci zaprezentowali wyprodukowane już elementy oraz wyjaśnili skomplikowany proces produkcji.
Elementy konstrukcji stalowej Stadionu Narodowego produkowane są w zakładach: Polcenigo – elementy z grubych blach (podstawy słupów), Roveredo – obróbka elementów oraz próbny montaż pierścienia ściskanego, San Giorgio di Nagaro – produkcja rur. Podczas audytu zwiedzano m.in. wytwórnię w San Giorgio di Nagaro, wyposażoną w specjalną prasę do wykonywania rur dużych średnic z grubych blach. Prasa ta może działać z siłą do 6000 ton.
- Można powiedzieć, że widzieliśmy przyszły stadion, w kawałkach - skomentował Rafał Kapler, prezes zarządu NCS.
- W tej chwili cała nasza produkcja skoncentrowana jest na pracy dla Stadionu Narodowego - dodał Federico Siriani, dyrektor Cimolai.
Autor: brak danych
Jak tłumaczy Leszek Miara, Inspektor Nadzoru ds. Konstrukcji Stalowych i Linowych w NCS, Stadion Narodowy w Warszawie przykryty będzie na całej jego powierzchni dachem. Dach zaprojektowany został z membrany podtrzymywanej przez konstrukcję linową, rozpiętą pomiędzy szeregiem słupów zamykających stadion dookoła. Wewnętrzna część dachu została zaprojektowana jako dach rozsuwany. Konstrukcja dachu o tak dużej powierzchni (cały Stadion ma kształt owalu o wymiarach 258 m x 279 m) z podporami tylko na jego obwodzie wymaga nietypowych rozwiązań inżynierskich. Konstrukcja nośna wykonana jest z elementów rurowych o nietypowo dużych wymiarach (dotyczy to zarówno gabarytów jak i profili). Głównym elementem tej konstrukcji jest ściskany pierścień łączący elementy konstrukcji stadionu, oparty na 72 słupach. Zbiera on wszystkie siły występujące w linach dachu oraz większość sił w elewacji zewnętrznej stadionu. Jego funkcja wymusza bardzo wysoką jakość wykonania i montażu. Dopuszczalne odchyłki od kształtu teoretycznego musza się mieścić w kilku milimetrach co przy jego długości ponad 900 metrów i skomplikowanym kształcie jest zadaniem bardzo trudnym.