Droga oszczędności
Rząd znalazł 19,7 mld zł oszczędności. 10 mld zł to efekt cięć w administracji. Kolejne 9,7 mld zł ma przynieść nowy mechanizm finansowania inwestycji drogowych.
Plan zakłada, że źródłem finansowania całości kosztów inwestycji z wykorzystaniem środków unijnych będzie Krajowy Fundusz Drogowy. Dodatkowo konta KFD zasilą pieniądze ze sprzedaży obligacji i pożyczki, np. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Dzięki zmianie przepisów - KFD zyska osobowośc prawną.
Projekt ustawy o KFD wprowadzający wymienione zmiany ma być gotowy do końca lutego. A nowy system (trudno uzyskać od Ministerstwa Infrastruktury szczegółowe założenia nowego sposobu finansowania dróg) ruszy najwcześniej we wrześniu. A pieniądze potrzebne są już. Drogowcy nie kryją obaw.
W obowiązujacym ciągle rzadowym programie na 2009 rok na budowę dróg przewiedziano 32 mld zł. W przyjetym budżecie jest o 4 mld zł mniej. Jak sprawdzi się KFD...?
Obecnie w budowie jest ok. 540 km nowych dróg, w tym 220 km autostrad, 225 km dróg ekspresowych oraz 95 km obwodnic. W trakcie procedury przetargowej są 32 postępowania na duże inwestycje (stan na 15.01.2009 r.). Pierwsze półrocze 2009 r. ma przynieść 35 ogłoszeń o przetargach na autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice (604 km).