GDDKiA zaoszczędzi 700 mln zł?
W przetargu na budowę 23-km odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Brzeskiem w Małopolsce oferty cenowe złożyło 7 wykonawców. Najniższa zaproponowana cena to 778,9 mln zł, czyli zdecydowanie mniej niż zakładał kosztorys inwestorski (ok. 1,5 mld zł).
Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum złożone z firm: Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS, które obecnie budują pierwszy odcinek drogi ekspresowej S7 na terenie Krakowa - inwestycja ma się zakończyć na wiosnę przyszłego roku, wykonawca będzie więc dysponował na miejscu znacznymi mocami wykonawczymi.
Kolejna oferta - hiszpańskiej firmy Dragados SA opiewa na 815 mln zł, a najdroższa propozycja wynosi 995 mln zł.
Przez najbliższe tygodnie komisja przetargowa będzie szczegółowo analizować oferty. GDDKiA planuje jeszcze w tym roku podpisać umowę z wykonawcą. A4 do Tarnowa ma być gotowa na przełomie 2011 i 2012 r.
Odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów a węzłem Krzyż koło Tarnowa o łącznej długości 56,9 km podzielono na trzy krótsze odcinki: Szarów-Brzesko (23,1 km); Brzesko-Wierzchosławice (20,8 km); Wierzchosławice-Krzyż (12,93 km). Dla każdego z nich ogłoszono odrębny przetarg, by umożliwić wzięcie udziału w postępowaniu także mniejszym firmom.
Pierwszy etap przetargu ogłoszono pod koniec ubiegłego roku. Do połowy lutego wszyscy chętni złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu. Zainteresowanie przetargiem było bardzo duże. Do realizacji każdego odcinka zgłosiło się kilkanaście firm. Po dokładnym przeanalizowaniu złożonych wniosków, komisja wskazała 10 finalistów na każdym z odcinków autostrady.
Nowy odcinek autostrady projektowany jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
firma | cena |
---|---|
Budimex Dromex SA MOTA-ENGIL Polska SA MOTA-ENGIL, ENRENHARIA E CONSTRUCAO SA Mostostal Warszawa SA |
959 485 599,88 zł |
Strabag Sp. z o.o. HERMANN KIRCHNER Polska Sp. z o.o. HERMANN KIRCHNER Bauunternehmung GmbH DYWIDAG BAU GmbH |
895 729 103,05 zł |
Alpine Bau GmbH Alpine Stavebni Spolecnost CZ, s.r.o. Alpine Śląsk Budowa Sp. z o.o. ABM SOLID SA |
995 041 427,88 zł |
MSF MONIZ DA MAIA SERRA & FORTUNATO- EMPREITEIROS MSF Polska Sp z o.o. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty Łodź SA |
951 320 047,87 zł |
DROGBUD Podkarpacki Holding Budowy Dróg Sp. z o.o. Bogl a Krysl k.s. Bogl a Krysl Polska Sp. z o.o. Vahostav-sk a.s. POLDIM SA Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie Sp. z o.o. WAKOZ Sp. z o.o. |
969 887 585,46 zł |
Polimex-Mostostal SA DOPRASTAV A.S. Metrostav a.s. |
778 962 666,49 zł |
DRAGADOS SA | 815 459 227,66 zł |