Dworzec w Brzegu przebuduje Bor-Bud z Wrocławia
Za 4,27 mln zł, do końca 2011 r., firma Bor-Bud z Wrocławia zmodernizuje dworzec w Brzegu (woj. opolskie). 21 września 2010 r. PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu podpisały umowę z wykonawcą. Oferty złożyły także firmy: Marapol występująca wspólnie z Jamp (5,23 mln zł) oraz Budobratex (4,79 mln zł). Prace związane z przebudową dworca kolejowego w Brzegu rozpoczną się na przełomie września i października tego roku.
Dworzec w Brzegu jest jednym z 77 dworców kolejowych, który w ciągu dwóch najbliższych zmieni diametralnie swoje oblicze. Głównym celem modernizacji obiektu jest poprawa estetyki, standardu obsługi podróżnych i ich bezpieczeństwa, a także podkreślenie jego walorów historycznych-architektonicznych.
Modernizacja: od wewnątrz jaki i zewnątrz
Remont przestrzeni ogólnodostępnych (hol połączony z holem kasowym, kasy biletowe, pomieszczenia handlowe - nowe witryny sklepowe, toalety, klatki schodowe), w tym wymiana posadzki, malowanie, wymiana instalacji, a także stolarki okiennej i drzwiowej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych - to zadanie wykonawcy wewnątrz budynku. Elewacja dworca zostanie odrestaurowana i wyczyszczona. Odtworzone zostaną zniszczone i uszkodzone detale. Dodatkowo wykonawca zabezpieczy elewację powłoką antygraffiti. Z okien budynku znikną szpecące je kraty. Natomiast nad wejściem głównym do budynku pojawi się nowy przeszklony daszek.
Modernizacja nie ominie placu przydworcowego, na którym pojawi się 27 miejsc parkingowych, w tym cztery dla osób niepełnosprawnych. Na nowo zostanie ułożona kostka granitowa na placu przydworcowym.
Historia Dworca w Brzegu
Dworzec w Brzegu jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków. Obecny dworzec jest drugim obiektem tego typu w Brzegu. Pierwszy wybudowano w 1841 roku na potrzeby tzw. „kolei górnośląskiej”. 26.06.1842 roku o godzinie 16. do Brzegu przyjechał w ramach jazdy próbnej pierwszy pociąg od strony Oławy. Uroczyste otwarcie linii z Wrocławia do Brzegu nastąpiło na początku sierpnia 1842 roku. Regularnie pociągi na tej trasie zaczęły kursować od 3 sierpnia 1842 roku. Obecny zabytkowy dworzec wybudowano w innym miejscu niż pierwszy. Powstał on w latach 1869-70.