Dworzec Centralny jak nowy
Jak wygląda warszawski Dworzec Centralny wszyscy wiedzą. Obiekt jest w opłakanym stanie. Jednak już niedługo przejdzie generalny, bardzo kosztowny remont. To wszystko przed rozpoczęciem Euro 2012.
Ponadtrzydziestoletnia stacja będzie zmodernizowana. Okazją do rozpoczęcia prac będzie remont drugiej części tunelu średnicowego pod Śródmieściem - tej, którą jeżdżą pociągi dalekobieżne. Prace zaplanowano tam na 2009 rok. Potrwają trzy, cztery miesiące. W tym czasie zamknięty Dworzec Centralny będą omijać wszystkie pociągi. Większość pojedzie przez Dworzec Gdański, gdzie w 2008 roku mają być przebudowane tory i przebite przejście podziemne ze stacji metra pod ulicą Słomińskiego na perony i Żoliborz.
PKP liczy na to, że dużą część robót na Dworcu Centralnym uda się wykonać właśnie w czasie jego zamknięcia. Wtedy można by wyremontować kondygnacje podziemne z peronami i przejściami. Konieczna jest także wymiana instalacji podziemnych, wyszlifowanie kamiennych peronów i poprawienie wystroju. Zmodernizowana zostanie także hala główna. PKP chce w czasie remontu wzmocnić fundamenty, by w przyszłości postawić tam nowy budynek. Ma go wznieść prywatny inwestor. Pod jednym dachem oprócz części kolejowej znalazłaby się też część komercyjna z hotelem i biurowcem. Te inwestycje na Dworcu Centralnym zaplanowano dopiero po 2012 roku.
Ile będzie kosztował remont dworca? Wszystko zależy od tego, ile pieniędzy na remont znajdzie PKP. Jest także szansa na pieniądze z Unii Europejskiej. Szacuje się, że generalny remont Centralnego pochłonie około 40 mln euro.
Za to przed mistrzostwami Europy rozgrywanymi w Warszawie mają powstać całkiem nowe dworce Zachodni i Wschodni. Tu od początku inwestorem będzie prywatna firma wybrana podczas negocjacji.