Danwood w drodze na GPW. Powód? Rośnie popyt na gotowe domy

2018-04-26 10:07
Dom prefabrykowany Danwood
Autor: Grupa Danwood Holding Danwood Holding z Bielska Podlaskiego sprzedaje gotowe domy głównie do Niemiec,

Danwood Holding z Bielska Podlaskiego planuje debiut na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW). Ten producent domów prefabrykowanych w standardzie „pod klucz” chce pozyskać kapitał, by moc zwiększać ich produkcję i sprzedaż, głównie na zagranicznych rynkach.

– W 2017 r. dostarczyliśmy klientom 1215 domów, czyli o 22% więcej niż rok wcześniej. Mamy wypełniony portfel zamówień na rok 2018 i początek 2019 r. – chwali się wynikami Danwood Holding prezes tej firmy Jarosław Jurak. – Wspólnie z naszym akcjonariuszem uznaliśmy, że to dobry moment na upublicznienie spółki i wprowadzenie jej na GPW.

Na GPW trafi część akcji Danwood Holding

Właścicielem Danwood Holding jest Polish Enterprise Fund VII (pośrednio poprzez DHH S.à r.l. z siedzibą w Luksemburgu), zarządzany przez Enterprise Investors, jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej. Fundusz chce sprzedać część swoich akcji inwestorom giełdowym.

Szefowie Danwood liczyli, że na GPW pozyskają nawet 360 mln zł. Okazało się jednak, że w czasie zapisów na akcje inwestorzy nie byli skłonni zapłacić 15 zł za każdą z nich. W tej sytuacji Danwood Holding zawiesił ofertę publiczną akcji, co oznacza, że debiut spółki na GPW opóźni się (piertwotnie planowano połowę maja 2018 r.).

Po co Danwood Holding pieniądze z GPW?

– Celem strategicznym Danwood Holding jest dostarczenie klientom w 2020 r. ponad 1,9 tys. domów, z których ponad 95% zostanie przekazanych w standardzie wykończenia „pod klucz” – informuje spółka w komunikacie na GPW. Oznacza to, że dzięki kapitałowi z GPW Danwood zwiększyć produkcję i sprzedaż gotowych domów prefabrykowanych.

Spółka liczy, że w najbliższych latach popyt na nie będzie rósł szybciej niż na domy tradycyjne. Potwierdzają to prognozy analityków z niemieckiej firmy doradczej Roland Berger, które mówią o 7% wzrośnie sprzedaży gotowych domów w latach 2017-2022.

– Zgodnie z naszą strategią, systematycznie zwiększamy skalę działalności, umacniamy pozycję na rynku niemieckim, na którym jesteśmy liderem i zwiększamy obecność na innych rynkach europejskich, głównie brytyjskim. Rozważamy także wejście na nowe rynki, m.in. do Szwecji i Norwegii – mówi prezes Jarosław Jurak. I dodaje, że Danwood Holding zamierza koncentrować się na tym co robi najlepiej, czyli realizacji domów ze średniej półki cenowej w standardzie „pod klucz”.

– W najbliższych dwóch latach zamierzamy rozbudować moce produkcyjne do 2000 domów rocznie – deklaruje prezes Danwood Holding.

 

Technologie budowy domów najczęściej wybierane przez Polaków*
tradycyjna udoskonalona domy drewniane
2013 70213 340
2014 65201 405
2015 67779 338
2016 66090 362
2017 69246 450
*domy oddane do uzytku przez inwestorów indywidualnych
Źródło: GUS

 

Ile domów sprzedaje Danwood Holding w Polsce?

Choć Danwood Holding ma nowoczesny zakład produkcyjny w Bielsku Podlaskim, w którym może obecnie powstawać 1,5 tys. gotowych domów rocznie, tylko niewielka część z nich trafia na polski rynek. Firma nie podaje liczby. Informuje tylko, że ok. 90% jej przychodów generowanych jest na rynku niemieckim.

Danwood Holding ma tam 10-11% udziałów w sprzedaży domów prefabrykowanych „pod klucz” oraz 4-5% w segmencie domów prefabrykowanych ogółem.

Tymczasem w naszym kraju mało kto decyduje się na prefabrykowany dom jednorodzinny. Według danych GUS za 2017 r., w technologii konstrukcji drewnianej powstało tylko 450 domów, na 69714 oddanych do użytkowania.

Jarosław Jurak uważa, że także w Polsce znaczenie prefabrykowanego budownictwa mieszkaniowego będzie rosło.

– Wynika to z mniejszej pracochłonności w porównaniu do tradycyjnej budowy domu, a także z wyższej jakości oraz przewidywalności kosztów budowy i czasu jej realizacji – przekonuje prezes Danwood Holding.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany