Betonowanie A2

2009-11-13 15:50
A2 odcinek Koło-Dąbie_Strabag
Autor: STRABAG

Na budowie autostrady A2, na trasie Nowy Tomyśl - Świecko, trwają przygotowania do płożenia betonowej nawierzchni pierwszego odcinka autostrady. Drogowcy wszystko tak zorganizowali, by dziennie budować kilometr nowej trasy. Autostrada przez lubuskie będzie całkowicie betonowa, co jest nowością w Polsce. Droga ma być gotowa za dwa lata, czyli na koniec roku 2011.

Na liczącym 106 km, lubuskim odcinku budowanej autostrady A2 z Nowego Tomyśl do granicy w Świecku, spółka Autostrada Wielkopolska prace budowlane prowadzi już na 57. kilometrze trasy, do końca roku będzie na 70. Wiosną, będą już wydane pozwolenia na budowę dwóch ostatnich odcinków (Torzym - Łagów i Świecko - Rzepin) główny wykonawca - firma Strabag, będzie budował autostradę jednocześnie na całej długości.
- Po czterech miesiącach od podpisania umowy na budowę autostrady do Świecka już wiemy, że nie będzie żadnych opóźnień i trasa będzie gotowa przed końcem 2011 r. - mówi Andrzej Patalas, prezes Autostrady Wielkopolskiej.

Od lipca prace budowlane prowadzone są już na 25 mostach, wiaduktach i przejściach dla zwierząt, a to m.in. wydanie pozwoleń środowiskowych i aspekt ekologiczny opóźniają wydawanie brakujących pozwoleń na budowę wszystkich docinków trasy. Na tym odcinku A2 będzie aż 18 dużych przejść dla zwierząt (z tego 10 pod autostradą), 31 zostanie zbudowanych przy mostach i wiaduktach nad rzekami i drogami, a małe zwierzęta i płazy będą miały aż 119 przepustów pod drogą.
Pierwszy 3-kilometrowy odcinek A2 jest już przygotowany do wylania betonowej nawierzchni. Budowa w technologii betonowej jest droższa i trudniejsza technologicznie, ale nawierzchnia będzie trwalsza (wg ekspertów wytrzyma bez remontów minimum 20 lat!).
- Kładziemy nawierzchnię betonową na pierwszych trzech kilometrach autostrady jeszcze teraz, przed zimą, żeby sprawdzić cały proces technologiczny oraz jakość prac i jakość warstw betonowych, aby na wiosnę prace mogły ruszyć już pełną parą - tłumaczy prezes Patalas.
Do budowy dwóch jezdni autostrady A2 o długości 106 km i szerokości 11 m każda (po dwa pasy ruchu, pas awaryjny i pas rozdziału) zostanie zużytych 430 tys. m3 betonu pierwszej warstwy i 640 tys. m3 drugiej warstwy. W sumie taka nawierzchnia betonowa będzie miała grubość 38 cm.

Aby nadążyć z dostarczaniem betonu na budowę, pod Nowym Tomyślem stanęła jego wytwórnia - jedyna tak duża w Polsce, która na dobę ma produkować 240 m3 betonu, co pozwoli drogowcom pracującym na dwie zmiany wylewać kilometr nawierzchni dziennie.
Do budowy nawierzchni sprowadzono z Niemiec specjalne maszyny przystosowane do prac tylko na autostradach, które kładą nawierzchnię na całej szerokości jednej nitki autostrady. Nawierzchnia betonowa będzie kładziona od Nowego Tomyśla w kierunku granicy jednocześnie na obu pasach autostrady.

A2 - odcinek Świecko - Nowy Tomyśl
Autor: Autostrada Wielkopolska Autostrada A2 - odcinek Świecko - Nowy Tomyśl
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany