KFD i EBI sfinansują A2 Łódź-Warszawa
Rozwiązaniem problemu z finansowaniem budowy odcinka autostrady A2 Łódź-Warszawa mają być pieniądze z Krajowego Funduszu Drogowego, w tym z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Tym samym budżet niezbędny do zrealizowania inwestycji zwiększy się o 70 mln zł.
Rząd znowelizował (31 marca 2009 roku) rozporządzenie w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków KFD na rok 2009.
"Aktualizacja rozporządzenia z 10 lutego 2009 roku wynika z konieczności zapewnienia środków na sfinansowanie budowy autostrady płatnej A2 na odcinku Łódź-Warszawa (Stryków-Konotopa) przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad" - napisano w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.
Przetarg na budowę liczącego 91 km odcinka drogi ogłoszono 27 marca. Podpisanie umów Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad planuje na wrzesień 2009 r. Odcinek Stryków-Konotopa powstanie w systemie "Projektuj i Buduj". Zakłada on wybranie jednego wykonawcy do projektu budowlanego i do budowy.
Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od 25 marca 2009 r. "Jest to konieczne ze względu na dochowanie terminów budowy autostrady i wywiązanie się z zobowiązań związanych z organizacją połączeń sieci drogowej dla celów turnieju Euro 2012" (CIR).
Pod koniec lutego resort infrastruktury poinformował, że niepowodzeniem zakończyły się negocjacje w sprawie budowy odcinka autostrady A2 Stryków-Konotopa. Informował jednocześnie, że jeszcze w marcu zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Jeszcze czekamy...
Pierwotnie budowa odcinka miała być prowadzona w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Ubiegały się o to dwie firmy: Autostrada Mazowsze SA i Autostrada Południe SA. Minister infrastruktury podjął jednak decyzję o budowie 91-kilometrowego odcinka autostrady A2 Łódź-Warszawa w systemie "Projektuj i Buduj". Oznacza to, że koszty finansowania budowy pokryje skarb państwa.
Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolskie); na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.