374,6 mln zł na budowę Trasy Mostu Północnego
Między władzami m.st. Warszawy oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisana została umowa o unijne dofinansowanie na budowę Trasy Mostu Północnego. Wartość dotacji to 374,6 mln zł, a koszt budowy odcinka od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej wynosi 976,6 mln zł.
W uroczystości uczestniczył Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz–Waltz, Dyrektor CUPT Anna Siejda, Wiceminister Rozwoju Regionalnego Adam Ździebło oraz Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.
- Warszawiacy doskonale wiedzą co oznacza przeprawa przez Wisłę w godzinach szczytu. Dzięki pomocy ze środków europejskich sięgającej blisko 375 mln zł ich problemy już wkrótce się skończą - powiedział wiceminister Adam Zdziebło podczas uroczystości podpisania umowy o unijne dofinansowanie budowy Trasy Mostu Północnego w Warszawie.
- To największa w historii Warszawy dotacja na projekt drogowy. Te unijne środki sfinansują budowę 1/3 Mostu Północnego, który skończony będzie w grudniu 2011 r. Ten jeden grant to jest dwa razy więcej niż miasto pozyskało na wszystkie inwestycje drogowe w poprzedniej perspektywie unijnej 2004-2006 - powiedziała prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz przed podpisaniem umowy.
Wiceminister rozwoju regionalnego zaznaczył także, że budowa Mostu Północnego to nie jedyny projekt unijny realizowany w Warszawie.
- Na dzień dzisiejszy wartość podpisanych umów o dofinansowanie w Programie Infrastruktura i Środowisko dla inwestycji w stolicy wynosi ponad 18 miliardów złotych - przypomniał wiceminister Adam Zdziebło.
- Te pieniądze trafią w dobre ręce. Miasto Warszawa jest dobrym inwestorem − ocenił minister Grabarczyk.
Przypomniał również, że od listopada 2007 r. do chwili obecnej resort infrastruktury zakontraktował budowę 1606 km dróg krajowych. W bezpośredniej budowie znajduje się ponad 1050 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic.
Głównym celem inwestycji jest skrócenie czasu podróży pomiędzy prawo - a lewobrzeżną częścią Warszawy poprzez realizację nowej przeprawy mostowej. Inwestycja przyczyni się do odciążenia pozostałych warszawskich mostów drogowych, w tym przede wszystkim mostu Grota-Roweckiego. Most Północny będzie 8. drogowym mostem na Wiśle w Warszawie.
Zobacz koniecznie: Warszawa: Skanska na budowie Trasy Mostu Północnego
Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę Trasy Mostu Północnego na odcinku od węzła z ul. Modlińską do węzła przesiadkowego „Młociny” o długości 4,3 km, w podziale na dwa etapy:
• etap I – odcinek od węzła ul. Pułkowa do węzła ul. Modlińska, ciąg drogi krajowej nr 61 o długości ok. 3,4 km,
• etap II – odcinek od węzła ul. Pułkowa do węzła Młociny (stacja metra), ciąg drogi wojewódzkiej o długości ok. 0,86 km.
Całkowity koszt projektu to 1 150 581 207 zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 374 599 231 zł. Projekt jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VIII, Działanie 8.2 „Drogi krajowe poza siecią TEN-T”.
Inwestorem budowy Trasy Mostu Północnego jest Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. Wykonawcą robót budowlanych odcinka od ul. Pułkowej do ul. Modlińskiej jest konsorcjum firm w składzie: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „POL-AQUA” S.A. (lider konsorcjum), SANDO Budownictwo Polska S.A., Construccciones Sanchez Dominguez S.A. (Hiszpania), KROMISS – Bis Sp. z o.o. (Polska).