
i
Jak wynika z Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012 – nie ścieżki rowerowe, nie parkingi, ale zwiększenie powierzchni terenów zieleni w mieście jest najczęściej wymienianą przez respondentów potrzebą. 63% osób jest w stanie zapłacić więcej za nieruchomości usytuowane w pobliżu terenów zieleni miejskiej, 87% wierzy, że łatwy dostęp do parków i skwerów przekłada się na utrzymanie lepszych relacji międzyludzkich, 34%, wybierając miejsce zamieszkania, zwraca uwagę na bliskość zieleni. Podobnie, jak dla większości mieszkańców innych państw, także dla 53% Polaków parki są miejscem idealnym do spacerów, relaksu (46%), ucieczką od miejskiego stres (36%). Dlaczego tereny zieleni miejskiej są tak ważne?
– Coraz mniej jest zieleni miejskiej, mimo iż wpływa ona pozytywnie na poziom życia w miastach. Tegorocznym raportem chcemy uczulić ludzi na problem zanikania takich terenów i uświadomić, jak istotny mają wpływ na nasze życie – mówi Krzysztof Wardęga, Dyrektor Zarządzający Husqvarna Poland.
A co myślą o zieleni miejskiej Polacy - jakie fakty ujawnia „Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012”?
54% polskich respondentów „Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012” jest zadowolonych z ilości miejskich zieleńców w swoich miastach. Mimo tak optymistycznego wyniku aż 1/3 z nich wskazuje na fakt, że w ciągu kilku następnych lat powierzchnia terenów zieleni znacznie się zmniejszy. Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w otoczeniu zieleni. Polacy w ciągu tygodnia średnio 30 minut spędzają w miejskich parkach. Jakie inne interesujące fakty ujawnia tegoroczny Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012?
Polska liderem w procesie urbanizacji
Urbanizacja w Polsce nabiera tempa Z 61% udziałem ludzi mieszkających w miastach Polska jest najmniej zurbanizowanym krajem spośród wszystkich państw biorących udział w tegorocznym Globalnym Raporcie Ogrodniczym. Warszawa z 1,7 milionem ludzi jest jedynym w kraju miastem, które przekracza barierę miliona mieszkańców. Polska jest również jednym z niewielu krajów w Europie, który uległ dezurbanizacji w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Międzynarodowi eksperci przewidują, że za 40 lat poziom urbanizacji w Polsce osiągnie 74%. Wielokrotnie podkreślany jest również fakt, że Polska – a zwłaszcza jej cztery miasta: Warszawa, Wrocław, Gdańsk i Poznań – są w trakcie dynamicznego procesu urbanizacji.
Najważniejsze: parkingi, rowery i zieleń miejska
54% Polaków pozytywnie ocenia miejskie parki, jednak dla ponad połowy ankietowanych w miastach wciąż brakuje terenów zieleni. Ta potrzeba respondentów znalazła się na trzecim miejscu (51%), tuż po ścieżkach rowerowych (56%) oraz nowych miejscach parkingowych (52%). Aż 63% Polaków przyznaje, że w ciągu tygodnia w okresie wiosenno-letnim spędza przynajmniej 30 minut na świeżym powietrzu w miejskich parkach.
W odniesieniu do wyników Raportu Polacy najczęściej odwiedzają parki, aby pospacerować (53%) oraz żeby się zrelaksować i odpocząć (46%). Główne powody odstraszające Polaków od odwiedzania tych miejsc to: psie odchody (50%) i brak poczucia bezpieczeństwa (42%).
Liczne badania wskazują, iż tereny zieleni ogrywają ważną rolę w tzw. „przyciąganiu” ludzi do miast i przy wyborze dzielnicy do zamieszkania. 40% Polaków traktuje tereny zieleni jako ważny czynnik przy wyborze miejsca zamieszkania. Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w zielonej okolicy.
Zrównoważona zmiana
Wnioskując z wypowiedzi respondentów, Polska przechodzi obecnie zrównoważoną przemianę: 1/3 czuje, że ich miasto zubożało o zieleń w ciągu ostatnich 10 lat, 1/3 uważa, że jest jej więcej, 1/3 respondentów sądzi, że nic się nie zmieniło. Pytani o przyszłość zieleni w polskich miastach respondenci w 39% odpowiadają, że będzie jej mniej, natomiast 32% wierzy, że w przyszłości przybędzie miejskich zieleńców. Jakie wyniki badań Polaków i liczby prezentuje „Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012”?
Czego potrzebują Polacy w swoim mieście?
- Ścieżki rowerowe - 56%
- Miejsca parkingowe - 52%
- Tereny zieleni - 51%
- Atrakcje kulturalne - 23%
- Place, deptaki - 16%
Jakie są główne powody odwiedzenia terenów zieleni przez Polaków?
- Spacerowanie - 53%
- Relaks - 46%
- Spokój i cisza - 43%
- Świeże powietrze - 43%
- Ucieczka od stresu - 36%
Co odstrasza Polaków od wizyt w miejskich zieleńcach?
- Psie odchody - 50%
- Brak poczucia bezpieczeństwa - 42%
- Akty wandalizmu - 40%
- Mało miejsc do siedzenia - 39%
- Zaniedbanie - 33%
W jakim stopniu Polacy są zadowoleni z utrzymania parków?

i
Jakie są główne atuty polskich parków?
- Bezpieczeństwo - 50%
- Dobre utrzymanie - 45%
- Miejsca do siedzenia - 44%
- Łatwy diostęp - 40%
- Zróżnicowana roślinność - 40%
Jak według respondentów zmieni się ilość terenów zieleni w Polsce w ciągu najbliższych 10 lat?

i
Bliskość jakich obiektów wpłynęłaby na wybór miejsca zamieszkania?

i

i
Zobacz pełny raport: „Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012”