Zielone miasto pilnie potrzebne - Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012. Co o zieleni miejskiej sądzą Polacy?

2012-09-06 14:03
Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012
Autor: Husqvarna

Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna pokazuje wyniki badań jak mieszkańcy miast postrzegają zieleń miejską. Tegoroczny raport opiera się na badaniach przeprowadzonych w 7 krajach, na próbie 3 500 gospodarstw domowych. Od 2011 roku także Polska została włączona do badań, których metodologia opiera się na wybranej grupie kilku tysięcy opiniotwórczych respondentów. Raport 2012 skupia się na znaczeniu terenów zieleni w środowisku miejskim oraz ich wpływie na otoczenie. Badania odpowiadają na takie pytania jak: czy tereny zieleni w miastach mają szansę na rozwój? Jak ważna jest zieleń dla mieszkańców miast? Jak wyglądać będzie zieleń miejska w przyszłości? Czy możliwe jest uwrażliwienie ludzi na znaczenie zieleni w przestrzeni miejskiej? Jak spędzamy czas w parkach miejskich?

Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012
Autor: Husqvarna

Jak wynika z Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012 – nie ścieżki rowerowe, nie parkingi, ale zwiększenie powierzchni terenów zieleni w mieście jest najczęściej wymienianą przez respondentów potrzebą. 63% osób jest w stanie zapłacić więcej za nieruchomości usytuowane w pobliżu terenów zieleni miejskiej, 87% wierzy, że łatwy dostęp do parków i skwerów przekłada się na utrzymanie lepszych relacji międzyludzkich, 34%, wybierając miejsce zamieszkania, zwraca uwagę na bliskość zieleni. Podobnie, jak dla większości mieszkańców innych państw, także dla 53% Polaków parki są miejscem idealnym do spacerów, relaksu (46%), ucieczką od miejskiego stres (36%). Dlaczego tereny zieleni miejskiej są tak ważne?

– Coraz mniej jest zieleni miejskiej, mimo iż wpływa ona pozytywnie na poziom życia w miastach. Tegorocznym raportem chcemy uczulić ludzi na problem zanikania takich terenów i uświadomić, jak istotny mają wpływ na nasze życie – mówi Krzysztof Wardęga, Dyrektor Zarządzający Husqvarna Poland.

A co myślą o zieleni miejskiej Polacy - jakie fakty ujawnia „Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012”?

54% polskich respondentów „Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012” jest zadowolonych z ilości miejskich zieleńców w swoich miastach. Mimo tak optymistycznego wyniku aż 1/3 z nich wskazuje na fakt, że w ciągu kilku następnych lat powierzchnia terenów zieleni znacznie się zmniejszy. Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w otoczeniu zieleni. Polacy w ciągu tygodnia średnio 30 minut spędzają w miejskich parkach. Jakie inne interesujące fakty ujawnia tegoroczny Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012?

Polska liderem w procesie urbanizacji

Urbanizacja w Polsce nabiera tempa Z 61% udziałem ludzi mieszkających w miastach Polska jest najmniej zurbanizowanym krajem spośród wszystkich państw biorących udział w tegorocznym Globalnym Raporcie Ogrodniczym. Warszawa z 1,7 milionem ludzi jest jedynym w kraju miastem, które przekracza barierę miliona mieszkańców. Polska jest również jednym z niewielu krajów w Europie, który uległ dezurbanizacji w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Międzynarodowi eksperci przewidują, że za 40 lat poziom urbanizacji w Polsce osiągnie 74%. Wielokrotnie podkreślany jest również fakt, że Polska – a zwłaszcza jej cztery miasta: Warszawa, Wrocław, Gdańsk i Poznań – są w trakcie dynamicznego procesu urbanizacji.

Najważniejsze: parkingi, rowery i zieleń miejska

54% Polaków pozytywnie ocenia miejskie parki, jednak dla ponad połowy ankietowanych w miastach wciąż brakuje terenów zieleni. Ta potrzeba respondentów znalazła się na trzecim miejscu (51%), tuż po ścieżkach rowerowych (56%) oraz nowych miejscach parkingowych (52%). Aż 63% Polaków przyznaje, że w ciągu tygodnia w okresie wiosenno-letnim spędza przynajmniej 30 minut na świeżym powietrzu w miejskich parkach.

W odniesieniu do wyników Raportu Polacy najczęściej odwiedzają parki, aby pospacerować (53%) oraz żeby się zrelaksować i odpocząć (46%). Główne powody odstraszające Polaków od odwiedzania tych miejsc to: psie odchody (50%) i brak poczucia bezpieczeństwa (42%).

Liczne badania wskazują, iż tereny zieleni ogrywają ważną rolę w tzw. „przyciąganiu” ludzi do miast i przy wyborze dzielnicy do zamieszkania. 40% Polaków traktuje tereny zieleni jako ważny czynnik przy wyborze miejsca zamieszkania. Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w zielonej okolicy.

Zrównoważona zmiana

Wnioskując z wypowiedzi respondentów, Polska przechodzi obecnie zrównoważoną przemianę: 1/3 czuje, że ich miasto zubożało o zieleń w ciągu ostatnich 10 lat, 1/3 uważa, że jest jej więcej, 1/3 respondentów sądzi, że nic się nie zmieniło. Pytani o przyszłość zieleni w polskich miastach respondenci w 39% odpowiadają, że będzie jej mniej, natomiast 32% wierzy, że w przyszłości przybędzie miejskich zieleńców. Jakie wyniki badań Polaków i liczby prezentuje „Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012”?

Czego potrzebują Polacy w swoim mieście?

  • Ścieżki rowerowe - 56%
  • Miejsca parkingowe - 52%
  • Tereny zieleni - 51%
  • Atrakcje kulturalne - 23%
  • Place, deptaki - 16%

Jakie są główne powody odwiedzenia terenów zieleni przez Polaków?

  • Spacerowanie - 53%
  • Relaks - 46%
  • Spokój i cisza - 43%
  • Świeże powietrze - 43%
  • Ucieczka od stresu - 36%

Co odstrasza Polaków od wizyt w miejskich zieleńcach?

  • Psie odchody - 50%
  • Brak poczucia bezpieczeństwa - 42%
  • Akty wandalizmu - 40%
  • Mało miejsc do siedzenia - 39%
  • Zaniedbanie - 33%

W jakim stopniu Polacy są zadowoleni z utrzymania parków?

Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012
Autor: Husqvarna

Jakie są główne atuty polskich parków?

  • Bezpieczeństwo - 50%
  • Dobre utrzymanie - 45%
  • Miejsca do siedzenia - 44%
  • Łatwy diostęp - 40%
  • Zróżnicowana roślinność - 40%

Jak według respondentów zmieni się ilość terenów zieleni w Polsce w ciągu najbliższych 10 lat?

Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012
Autor: Husqvarna

Bliskość jakich obiektów wpłynęłaby na wybór miejsca zamieszkania?

Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012
Autor: Husqvarna
Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012
Autor: Husqvarna Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w otoczeniu zieleni podaje "Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012"

Zobacz pełny raport: „Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna 2012”

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej