Stalexport buduje autostrady
Stalexport zmienia profil działalności. Firma podpisała umowę z Autostrade, włoską firmą, która przejmie Stalexport. Polska spółka sprzedaje dział stalowy i zamierza skupić się na działalności autostradowej. Rozpoczęła poszukiwania kupca na część stalową spółki, którą chce sprzedać na przełomie 2006 i 2007 roku.
Memorandum w tej sprawie zostanie ogłoszone przez zarząd najprawdopodobniej we wrześniu 2006 roku. Na razie wiadomo, że poszukiwana jest firma, której branża stalowa nie jest obca.
Stalexport zostanie na razie podzielony na dwie części: stalową i autostradową. Jak już było wspomniane, pierwsza z nich zostanie jak najszybciej sprzedana, by umożliwić Autostrade zajmowanie się jedynie budową autostrad.
Włosi wykupią akcje Stalexportu za 68 mln zł. z nowej emisji. Obejmą tym samym 21,7 proc. akcji polskiej spółki. W przyszłości włoski inwestor kupi więcej akcji. Kolejne 21,7 proc. nabędzie poprzez emisję przez katowicką spółkę 24,16 mln papierów serii F. Cena emisyjna akcji równa będzie wartości nominalnej i wynosić będzie 2 zł. Ale to nie koniec. Po tej emisji Autostrade zwiększy swój udział w drodze podwyższenia kapitału przez polską spółkę.
Umowa, jaką zawarł Stal export z Autostrade przewiduje dwukrotne dokapitalizowanie polskiej spółki, co w sumie daje kwotę około 250 mln. Suma ta pozwoli Stalexportowi spłacić zaciągnięte zobowiązania i pozyskać fundusze na dalszy rozwój.
Umowa z włoską firmą to szansa dla polskiej spółki na wzmocnienie pozycji w zakresie budownictwa autostradowego w Polsce, a także okazja na szeroko zakrojoną ekspansję. Już teraz dzięki podpisanej umowie akcje Stalexportu zyskały na wartości.
Obecnie Stalexport i Autostrade wspólnie realizują dwa przetargi autostradowe typu BOT w Polsce, które przewidują projektowanie, budowę, finansowanie i eksploatację autostrady A1 na odcinku między Strykowem i Pyrzowicami oraz autostradę A2 na odcinku pomiędzy Warszawą i Strykowem.