Rozwój centrów handlowych w Polsce

2006-05-25 16:08

W ostatnich latach tempo przyrostu powierzchni handlowych w Polsce uległo spowolnieniu. Jednak ta tendencja zostanie zahamowana - dzięki rekordowej ilości nowej powierzchni handlowej, jaka zostanie oddana do użytku w 2006 roku. Takie wnioski przedstawia w swoim raporcie Cushman & Wakefield Healey & Baker.

Pierwsze centra handlowe w naszym kraju otwarto w 1993 roku. Były to na ogół wolno stojące hipermarkety z kilkoma punktami usługowymi. Te, które powstawały w kolejnych latach, miały coraz bardziej zróżnicowaną ofertę; zaczęły się pojawiać elementy rozrywkowo-rekreacyjne. Od tego czasu powstały 184 obiekty o łącznej powierzchni 3,9 mln m.kw.
Szczyt działalności deweloperskiej przypadł na rok 1999, w 2004 roku tempo budowy nowych obiektów spadło (przybyły tylko cztery ). 

Wzrost powierzchni centrów handlowych w Polsce
 

 W Polsce na 1 tys. mieszkańców przypadają 102 m.kw. powierzchni w centrach handlowych i jest to stosunkowo niski wskaźnik; w Unii Europejskiej kształtuje się on na poziomie 159 m.kw. na 1 tys. mieszkańców.
Takie zestawienie z jednej strony pokazuje możliwości rozwoju centrów handlowych w naszym kraju, z drugiej zaś uświadamia, że wydatki konsumenckie w Polsce są niższe niż w UE. Wiele wskazuje na to, że w dłuższej perspektywie działalność deweloperska ulegnie spowolnieniu do bardziej zrównoważonego poziomu.
W odróżnieniu od innych państw Europy Środkowej w Polsce istnieje wiele obiektów dużych i średniej wielkości.

Powierzchnia w centrach handlowych (m.kw)
na 1 tys. mieszkańców - styczeń 2005

Pomimo spowolnienia działalności deweloperskiej w naszym kraju rynek jest nadal aktywny; w latach 2005 - 2006 przybędzie około 1,7 mln m.kw. nowej powierzchni handlowej. Jest to największa ilość wśród wszystkich krajów europejskich.
Dotychczas największym centrum handlowym w Polsce jest otwarta w 2004 roku warszawska Arkadia, zaś za najlepsze centrum handlowe uważa się Galerię Mokotów.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej