Powierzchnie handlowe w Warszawie
Całkowita wielkość nowoczesnej powierzchni handlowej w Warszawie, łącznie z parkami handlowymi i factory outlet, wynosi ponad milion metrów kwadratowych. Według raportu Jones Lang LaSalle - "Warsaw City Profile - September 2005" rozwój rynku powierzchni handlowych w 2005 roku wyraźnie zwolnił. W 2006 roku zostaną oddane do użytku dwa duże projekty - Złote Tarasy (65 tys. mkw. powierzchni handlowej) i pierwsza faza Parku Handlowego Targówek (14 tys. mkw.).
W ciągu ostatnich 18 miesięcy wiodącą pozycję na rynku zajmowały Arkadia i Galeria Mokotów. Nasilająca się konkurencja na rynku centrów handlowych wpływa na poprawę, powiększenie i zróżnicowanie ich oferty. Zainteresowanie Warszawą - zarówno ze strony rodzimych, jak i międzynarodowych sieci handlowych - jest nadal wysokie.
Czynsze i opłaty eksploatacyjne
- Stawki czynszu za standardowe lokale o powierzchni 100 mkw. w centrach handlowych osiągnęły poziom 55-65 euro za metr kwadratowy miesięcznie. Opłaty eksploatacyjne wynoszą obecnie od 4,5 do 8,5 euro.
- W parkach handlowych czynsze oraz opłaty eksploatacyjne są niższe i dla lokali o wielkości 1 tys. mkw. wynoszą odpowiednio 8-10 euro oraz 2-3 euro za metr kwadratowy miesięcznie.
- Czynsze uzyskiwane na głównych ulicach handlowych kształtują się na poziomie 75 euro za metr kwadratowy miesięcznie.
Trendy rynkowe
- Zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe jest wciąż duże; w prognozie średnioterminowej czynsze w najlepszych centrach handlowych pozostaną wysokie, a w centrach zlokalizowanych na obszarach wysokiej konkurencji - ustabilizują się.
Brak dostępnej do wynajęcia powierzchni handlowej na głównych ulicach Warszawy spowoduje, że stawki czynszu w Złotych Tarasach będą znacznie wyższe niż w tradycyjnych śródmiejskich centrach handlowych. - Kolejne 272 tys. mkw. powierzchni handlowej w Warszawie jest na etapie planowania, ale realizacja wszystkich tych projektów jest mało prawdopodobna.
- Wolniejszy rozwój rynku powierzchni handlowych w Warszawie przeniósł uwagę inwestorów na mniejsze miasta Polski, w których obecnie powstaje wiele nowych projektów i na których skupia się duże zainteresowanie handlowców.