Powierzchnie handlowe w Europie

2007-05-23 17:30

Według raportu Cushman & Wakefield Healey & Baker w Europie pod koniec 2003 roku było 80 mln m.kw. powierzchni w centrach handlowych. W roku ubiegłym powstało około 4,3 mln m.kw. powierzchni (w tym nowe inwestycje i rozbudowy), co przewyższa poprzedni rekord 3,8 mln m.kw. oddanych w 2000 roku.

Stewart Drummond, szef działu ds. Centrów Handlowych w C&W H&B powiedział, że "W całej Europie buduje się obecnie więcej centrów handlowych niż kiedykolwiek, a rok 2003 jest rekordowy pod względem ukończonych obiektów. Nasze dane wskazują na intensywną aktywność budowlaną w ciągu następnych dwóch lat."

Największy wzrost powierzchni handlowych w Europie jest przewidywany w Rosji. Obecnie na tym rynku jest ok. 1 mln m.kw. powierzchni w centrach handlowych. Oczekuje się, że do końca 2005 r. liczba ta wzrośnie o 128 proc.
Do największych inwestycji w Rosji, które zostaną ukończone w ciągu następnych dwóch lat, należy MEGA II - obiekt o powierzchni 270 tys. m.kw. budowany przez szwedzką sieć IKEA na północno-zachodnich przedmieściach Moskwy.
Następna w kolejności jest Grecja, gdzie powierzchnia w centrach handlowych wzrośnie o 112 proc. Obecnie w tym kraju jest ok. 200 tys. m.kw. takich powierzchni. Najważniejsze inwestycje to: centrum handlowo-rozrywkowe (60 tys. m.kw.) w ateńskiej dzielnicy Maroussi (lokalizacja Wioski Olimpijskiej) oraz Mediterranean Cosmos w mieście Thessaloniki (45 tys. m.kw.).
Na trzecim miejscu uplasowała się Rumunia (wzrost na poziomie 94 proc., 194 tys. m.kw. nowych powierzchni), najważniejszy nowy obiekt to Metropola Shopping Mall (37 tys. m.kw.).
Polska jest na piątym miejscu w Europie - powierzchnia w centrach handlowych wzrośnie tu o 38,7 proc. w latach 2004-2005. Najważniejszym budowanym obecnie obiektem są Złote Tarasy w centrum Warszawy (o całkowitej powierzchni 225 tys. m.kw.).

Jeśli chodzi o wzrost łącznego metrażu powierzchni w centrach handlowych, na czele rankingu stoi Hiszpania z liczbą 1 mln 858 tys. m.kw. nowych powierzchni. Najważniejsze obiekty w tym kraju, które zostaną ukończone do 2005 r. (wszystkie budowane przez firmy hiszpańskie) to:

  • Nueva Condomina, centrum handlowe o powierzchni 74 tys. m.kw. w miejscowości Murcia, wraz z sąsiadującym biznes-parkiem o powierzchni 32,5 tys. m.kw.,
  • centrum handlowe Plenilunio, obiekt o powierzchni 70 tys. m.kw. w sąsiedztwie madryckiego lotniska Barajas,
  • Vialia, obiekt o powierzchni 70 tys. m.kw. na terenie głównego dworca kolejowego w Maladze.

Pod względem istniejącej powierzchni w centrach handlowych czołowe miejsca nadal zajmują: Wielka Brytania (13,6 mln m.kw.), Francja (12,5 mln m.kw.) oraz Niemcy (11 mln m.kw.).

 

KRAJ

Przewidywany wzrost pow. 2004-2005 w proc.

Pow. całkowita planowana do oddania w latach 2004-2005 (w tys. m.kw.)

Całkowita pow. w centrach handlowych obecnie (w mln m.kw.)

Pow. w centrach handlowych na 1000 mieszkańców

Rosja

127,6

1.309

1.0

7.1

Grecja

112,4

241

0.2

19,5

Rumunia

93,9

194

0.2

9.5

Czechy

45,0

371

0.8

80.9

Polska

38,7

1.359

3,5

91.9

Inne kraje Europy Wschodniej

34,7

276

0.8

Średnia dla krajów 15-185.4

Węgry

25,6

228

0.9

88.0

Irlandia

24,9

188

0.8

190.6

Włochy

24,8

1.724

7.0

121.9

Hiszpania

23,6

1.858

7.9

193.6

Słowacja

18,2

81

0.4

82.7

Portugalia

16,0

268

1.7

161.2

Dania

14,3

165

1.2

215.1

Holandia

13,7

624

4.6

281.8

Turcja

11,6

157

1.4

19.2

Niemcy

8,2

904

11.0

133.1

Belgia

8,0

70

0.9

84.6

Wielka Brytania

7,8

1.057

13.6

229.8

Austria

4,5

83

1.8

228.3

Szwecja

2,7

75

2.7

305.1

Francja

1,5

193

12.5

209.5

Norwegia

0,6

20

3.2

713.4

Finlandia

0,0

0

0.8

161.7

Luxemburg

0,0

0

0.1

244.3

Szwajcaria

0,0

0

1.1

149.9

 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej