Pomysły na energooszczędność

2007-05-17 16:15

Unia Europejska wprowadza nowe przepisy, dzięki którym w ciągu 15 lat Europejczycy mają obniżyć zużycie energii aż o jedną piątą. Specjaliści głowią się nad metodami, które do tego doprowadzą,  natomiast firmy prześcigają się w organizowaniu kampanii i konkursów z zakresu energooszczędności.

Wszystko za sprawą dyrektywy Unii Europejskiej 2002/91/EC z 16 grudnia 2002 roku dotyczącej jakości budynków. Zgodnie z nią, od lipca przyszłego roku wszystkie nowo powstające budynki będą musiały mieć certyfikat energetyczny określający ich energochłonność. Rok później, podobnym wymogiem zostaną objęte mieszkania i domy już istniejące. 

Po pierwsze certyfikat
W myśl nowego prawa, według siedmiostopniowej skali (od A do G) każdy budynek zostanie przyporządkowany do określonej klasy energetycznej. Każda klasa określać będzie poziom zużytej energii dla zachowania odpowiedniego środowiska wewnętrznego. Certyfikaty uwzględnią zużycie energii na potrzeby ogrzewania, ciepłej wody, wentylacji, klimatyzacji oraz oświetlenia. Dzięki nim każdy, w niezwykle prosty sposób, będzie mógł ocenić stan budynku i przewidzieć koszty jego eksploatacji lub ewentualnej modernizacji. Co najważniejsze, wraz z wejściem unijnych przepisów w życie, posiadanie certyfikatu energetycznego będzie obowiązkowe. Bez tego dokumentu nie będzie można sprzedać czy wynająć mieszkania, a nowo wybudowany budynek nie będzie mógł zostać oddany do użytku. Certyfikaty muszą być aktualizowane nie rzadziej niż co pięć lat oraz uwzględniać postęp w technologii w budownictwie. Nowe prawo zobowiązuje również kraje członkowskie do okresowych ocen i ewentualnie podwyższania standardów co 5 lat, a także regularnej kontroli urządzeń grzewczych, systemów klimatyzacji i wentylacji. Podstawowym celem dyrektywy jest ograniczenie zużycia energii w budynkach i zachęcenie do budownictwa energooszczędnego.

W ślad za dyrektywą, Unia Europejska przyjmuje na siebie kolejne zobowiązania, mające przeciwdziałać globalnemu ociepleniu klimatu  i chronić środowisko przed skutkami brudnych technologii energetycznych. Na zakończonym 9 marca 2007 roku dwudniowym szczycie UE w Brukseli postanowiono, by do 2020 roku ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery o 20 proc. oraz znacząco zwiększyć wykorzystanie tzw. odnawialnych źródeł energii. Do 2020 roku energia pochodząca ze źródeł ekologicznych (m. in. elektrowni wiatrowych, wodnych i paneli słonecznych) ma osiągnąć wielkość 20 proc. energii zużywanej w całej UE. Zadanie nie będzie łatwe zważywszy na fakt, że obecnie średnia unijna wynosi ok. 7 proc, a w przypadku Polski jedynie 3,9 proc.

Firmy na to...
Na nowe wymogi zareagowali m.in. producenci materiałów budowlanych. Zmieniające się przepisy spowodowały, że firmy prześcigają się w organizowaniu różnego rodzaju akcji edukacyjnych i konkursów z zakresu energooszczędności. I choć firmowe szkolenia zazwyczaj dotyczą właściwego użycia materiałów konkretnego producenta, również są okazją do zdobycia ogólniejszej wiedzy i certyfikatu w tym zakresie. Z takich kampanii mogą korzystać zarówno profesjonaliści jak i amatorzy. Korzyści są także dwustronne. Od zrozumienia tego, jak duży wpływ ma energooszczędne ocieplenie ścian zewnętrznych na zużycie energii, zwiększają się szanse jego zastosowania.

Jedną z tego typu inicjatyw jest akcja Baumit - "Zobacz ciepło...", która ruszyła wraz z rozpoczęciem sezonu budowlanego. Na trwającą rok kampanię składają się głównie działania edukacyjne. Uwagę zwraca wizualna oprawa całego przedsięwzięcia. Każdy, kto chce pogłębić wiedzę, w prosty sposób może sprawdzić na zdjęciach wykonanych metodą termowizyjną, ile ciepła ucieka przez źle ocieplone ściany. - Chcemy zwrócić uwagę, jak w łatwy sposób ograniczyć koszty utrzymania budynku. Elementem przedsięwzięcia są specjalne Karty Energooszczędności, określające klasę energooszczędności muru. Wystawiane przez przedstawicieli firmy pomogą właścicielom domów zorientować się w kategorii energooszczędności budynku, a co za tym idzie, również w wysokości kosztów ogrzewania - wyjaśnia Aleksandra Witkowska, asystentka zarządu ds. marketingu w Baumit.

W tym samym mniej więcej czasie rozpoczęła się  inna akcja edukacyjno-szkoleniowa, jednaktym razem  skierowana głównie do przedstawicieli firm wykonawczych. W ramach Akademii Oszczędzania Energii specjaliści Rockwool Polska pokazują, jak stosować energooszczędne rozwiązania w ocieplaniu ścian zewnętrznych oraz izolacje techniczne i przemysłowe. Warsztaty prowadzą doradcy techniczni producenta, a uczestnicy otrzymują specjalne certyfikaty.

Swoją akcję, również skierowaną do specjalistów branży budowlanej, na początku roku ogłosił Isover. Przedsięwzięcie, oprócz wydźwięku edukacyjnego, miało również wymiar całkiem praktyczny (miało - ponieważ zgłoszenia przyjmowano do końca kwietnia 2007 roku). Celem konkursu "Energy Efficiency Best Of Awards 2007" była promocja najlepszych i najbardziej nowatorskich projektów renowacji budynków mieszkalnych w Eu­ropie. Mogli w nim wziąć architekci i inżynierowie, wykonawcy, a także inwestorzy z 10 krajów europejskich. Wszyscy musieli udokumentować pracę nad realizacją projektów budynków mieszkalnych, które zostały zrealizowane w całości w od stycznia 2000 roku do końca grudnia 2006 roku. Zwycięzców w poszczególnych krajach poznamy tej jesieni.

Na konkurs - pn. "Przegroda termoizolacyjna przyszłości" - zdecydowała się również firma Swisspor. Jest to przedsięwzięcie skierowane jednak nie tylko do polskich inżynierów, lecz także do hobbystów i amatorów technicznych nowinek.  Może zatem wziąć w nim udział praktycznie każdy, kto ma pomysł na przegrodę termoizolacyjną. Konkursowi towarzyszy również szeroko zakrojona kampania informacyjna. Przygotowując projekt, uczestnicy mogą korzystać z zestawu tekstów, przygotowanego przez specjalistów z ITB. Konkurs ruszył w marcu i potrwa do 20 września 2007 roku. Lauretów poznamy pod koniec grudnia 2007 roku. Jest szansa, że organizator wdroży najciekawsze propozycje.

Isover
Autor: Isover
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany