Kto wykonawcą problematycznej obwodnicy augustowskiej?

2006-08-14 12:14

Prace projektowe nad obwodnicą augustowską trwają od kilku lat i mniej więcej od tego czasu trwają protesty ekologów. Od dawna przebieg drogi jest przedmiotem sporu pomiędzy organizacjami ekologicznymi a administracją Podlasia. Przebiegająca przez dolinę Rospudy trasa ma bowiem naruszać krajowe i unijne prawo, niszcząc walory obszaru chronionego w ramach sieci Natura 2000.

Od wielu już lat mieszkańcy 30-tysięcznego Augustowa oraz ponad 200-tysięczna rzesza turystów i kuracjuszy corocznie odwiedzających uzdrowisko, borykają się z problemem dużego natężenia ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych, nadmiernym hałasem, ogromem spalin oraz dużą liczbą wypadków. Dziennie przez uzdrowisko przejeżdża ponad 4 tys. tirów do krajów bałtyckich. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem w tej sytuacji jest budowa obwodnicy odciążającej centrum miasta.

Pomimo wielu problemów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku w porozumieniu z Ministrem Środowiska oraz władzami lokalnymi przystąpiła do realizacji zadania budowy obwodnicy augustowskiej.

W dniu 25 lipca ogłoszono przetarg ograniczony na wyłonienie wykonawcy realizującego przedmiotowe zamówienie - budowę ponad 17-km obwodnicy Augustowa. Z grona firm budowlanych, które chcą się starać o wykonawstwo obwodnicy, zostanie wybranych 8, które będą miały prawo do dalszego uczestnictwa w przetargu, aż do wyłonienia wykonawcy. Inwestycja ma kosztować około 250 mln zł. Pod budowę zostanie wyciętych 20 tysięcy drzew. Drogowcy przebiją się przez kilkunastometrowy miejscami torf.  W ramach inwestycji, oprócz prac ziemnych i budowy drogi, mają zostać wybudowane trzy mosty, w tym estakada o długości 517 m, wzniesiona na 123 stalowych i żelbetowych przepustach. Zaprojektowano także 10 wiaduktów (długości od 13,2 m do 55,36 m) przejścia dla zwierząt (długości 18,6 m) oraz urządzenia odladzające na estakadzie. Obwodnica - część drogi ekspresowej Via Baltica - ma mieć 17,134 km, a jej budowa ma trwać 33 miesiące.

Wykonawca, który chce przystąpić do przetargu, musi wykazać się m.in., że w ciągu ostatnich 3 lat osiągnął przychód z działalności gospodarczej nie mniejszy niż 120 mln zł oraz dysponuje własnymi środkami lub posiada zdolność kredytową na kwotę przynajmniej 27 mln zł. Zamówienie zawiera klauzulę, że na okres lęgowy (od stycznia do lipca) nastąpi wyłączenie z budowy odcinków zlokalizowanych w obszarze chronionym Natura 2000. Wnioski o dopuszczenie do udziału w dalszej części postępowania można składać do 1 września 2006 roku.

Budowa obwodnicy Augustowa stanowi część europejskiego korytarza drogowego "Via Baltica", stąd inwestycja ta mogłaby uzyskać co najmniej 70 %  dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Jednak jej lokalizacja - zatwierdzona przez ministra - stoi w sprzeczności z unijnym prawem środowiskowym i jest już szczegółowo badana przez Komisję Europejską. Nie należy więc spodziewać się finansowania obwodnicy z funduszy Unii.

Drogowcy nie mają jeszcze pozwolenia na budowę obwodnicy, ale są w posiadaniu wszystkich niezbędnych prawomocnych decyzji dotyczących warunków zabudowy oraz decyzji ministra środowiska o uwarunkowaniach środowiskowych inwestycji. GDDKiA czeka na wydanie przez wojewodę podlaskiego decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych inwestycji. To już ostatnia decyzja, poprzedzająca ubieganie się o pozwolenie na budowę.

Najwięcej na budowie obwodnicy zyskają mieszkańcy Augustowa - bezcenne bezpieczeństwo, ukojenie nerwów, mniej hałasu i spalin. Na budowie autostrady "Via Baltica" zarobią także właściciele działek leżących na jej trasie; korzyścią dla regionu będzie zmniejszenie bezrobocia, odetchną z ulgą przedsiębiorcy i drogowcy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej