BPO w Polsce ma się dobrze

2009-03-19 14:05

Z raportu "Onshore, Nearshore, Offshore: Unsure?" przygotowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Jones Lang LaSalle i Grafton Recruitment wynika, że Polska jest jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji w Europie dla inwestycji z sektora BPO.

Raport "Onshore, Nearshore, Offshore: Unsure?" analizuje atrakcyjność inwestycyjną Polski w sektorze Business Process Offshoring* (BPO). Ocenia wykształcenie i zdolności językowe Polaków, infrastrukturę, dostępne zachęty inwestycyjne oraz rynek nieruchomości, a więc elementy mające największy wpływ na decyzje inwestorów z branży o lokalizacji swoich projektów.

Według autorów raportu, polska gospodarka rozwija się w tempie szybszym od pozostałych gospodarek Unii Europejskiej. Prognozy na 2009 rok mówią o wzroście rzędu 2%, co czyni Polskę jednym z niewielu krajów o dodatniej stopie wzrostu PKB. Co roku krajowe uczelnie opuszcza ok. 400 tys. absolwentów, co przy ogólnej liczbie studentów wynoszącej prawie 2 mln jest doskonałym zapleczem dla przedsiębiorców szukających młodych, utalentowanych kadr. Jakość pracy oraz kreatywność Polaków jest doceniana przez zagraniczne koncerny, które coraz częściej decydują się na przenoszenie do Polski zaawansowanych procesów. Podejmowaniu takich decyzji sprzyja efektywność kosztowa polskich pracowników oraz szeroka oferta dostępnych zachęt inwestycyjnych.

Polski rynek pracy jest również stabilny - rotacja kadrowa nie przekracza 15%. Polscy pracownicy są znakomicie wykształceni, wyspecjalizowani i posiadają wysokie kompetencje językowe. Poza popularnym językiem angielskim wzrasta również znajomość niemieckiego i francuskiego. Oczekiwania płacowe w Polsce są dużo niższe niż w krajach Europy Zachodniej.

Czynnikiem zachęcającym firmy z branży BPO do lokowania inwestycji jest również dostępność powierzchni biurowych. Sytuacja na polskim rynku lokali komercyjnych w bieżącym i przyszłym roku zapowiada się korzystnie dla najemców. Większość budynków biurowych w głównych miastach Polski jest wznoszona w standardzie klasy A z planami umożliwiającymi dogodną aranżację i oferującymi duże powierzchnie odpowiednie np. dla centrów usług. Stawki czynszowe zaczynają się od 13 euro/m2 za miesiąc. Eksperci doradzają, aby zapytania dotyczące dużych powierzchni firmy kierowały jak najwcześniej w celu zabezpieczenia opcji takich jak umowa przednajmu (pre-let agreement) lub projekty "szyte na miarę".


*Business Process Offshoring (BPO) to nazwa sektora usług, w którym międzynarodowe koncerny zlecają realizację wybranych działań przedsiębiorstwom, nowo utworzonym oddziałom za granicą. Działanie takie pozwala firmom obniżyć koszty pracy, a jednocześnie korzystać z często silniejszego potencjału ludzkiego znajdującego się w danym państwie – lokalizacji docelowej. Niższe koszty operacyjne nie są jednak głównym czynnikiem motywującym firmy do projektów typu BPO. Potencjał ludzki, tzw. "HR pool" – dostępność oraz jakość wysoko wykwalifikowanej kadry staje się priorytetowym czynnikiem w wyborze lokalizacji inwestycyjnej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany